Laddade elbilar | Tesla ska bygga Semis och utöka batteriproduktionen på Nevada Gigafactory

Teslas Nevada Gigafactory är en ganska plats – sedan öppningen 2014 har företaget investerat 6,2 miljarder dollar i regionen, och anläggningen på 5,4 miljoner kvadratfot och 11 000 anställda har producerat cirka 7,3 miljarder battericeller, 1,5 miljoner batteripaket och 3,6 miljoner drivenheter.
Nu har Tesla tillkännagivit planer på att investera ytterligare 3,6 miljarder dollar, anställa 3 000 fler teammedlemmar och lägga till två nya större verksamheter på platsen: en för att bygga battericeller i 4680-format med en årlig kapacitet på 100 GWh (tillräckligt för cirka 1,5 miljoner el). fordon); och en annan för att bygga den nya Tesla Semi Electric Class 8-lastbilen.
Tesla ursprungligen tillkännagavs att expansionen skulle bestå av ”två nya fabriker”, men det har vd Elon Musk gjorde det nu klart att planen är att bygga ut den befintliga Gigafactory-byggnaden till dess ursprungligen planerade dimensioner för att kunna inrymma den nya cell- och semiproduktionen.



Enligt Benchmark Mineral Intelligence, Teslas totala årliga batterikapacitet skulle kunna vara så mycket som 439 GWh i slutet av decenniet, vilket nöter i hälarna på Kinas BYD, världens största elbilsbatteritillverkare med cirka 546 GWh prognoskapacitet. (Elon har pratat mycket större siffror – 500 GWh per år i Nevada och 1 000 GWh totalt).
Tesla har ökat produktionen av sina 4680-celler i Kalifornien och i Texas, vilket har tredubblat produktionen under tredje kvartalet förra året jämfört med föregående kvartal. Benchmark tror att företagets mål är att få ner kostnaden på cellnivå till 70 dollar per kWh.
”Tesla har prioriterat ökningen av USA-baserad cellkapacitet under det senaste året, efter att tidigare ha tagit beslutet att flytta batteritillverkningsutrustning från Giga Berlin till sin anläggning i Austin, Texas”, säger benchmarkanalytiker Evan Hartley. ”Denna nya expansionsplan i Nevada innebär ett fortsatt fokus på inhemsk cellproduktion.”
Det är oklart om Panasonic, som för närvarande tillverkar battericeller på Teslas Nevada Gig, kommer att vara involverad i nästa omgång av expansion.
Samtidigt gav Teslas resultatmeddelande för Q4 2022 nyheten om företagets ”bästa år någonsin på alla nivåer” (börsen verkar ha fått meddelandet flera månader för sent). År 2022 levererade Tesla över 1,3 miljoner bilar och uppnådde en fantastisk rörelsemarginal på 17 %.
”På helårsbasis ökade intäkterna med över 50 %, rörelseintäkterna fördubblades, fria kassaflöden ökade med över 50 % och våra marginaler förblev branschledande”, säger CFO Zach Kirkhorn.
Källor: Tesla, Benchmark, EVannex, Yahoo Finance, Electrek, CNET