News

Laddade elbilar | Sniffar upp specifikationerna för Tesla Semi

Biltillverkare skiljer sig mycket åt i hur kommande de är med tekniska specifikationer. När en tysk biltillverkare släppte sin första stora EV-modell, var den värd för ett pressevenemang där utskurna versioner av batteripaket och elmotorer visades, och ingenjörerna som designade dem var till hands för att svara på frågor. Däremot skickar ett annat Teutoniskt märke (faktiskt bayerska) oss oändliga pressmeddelanden om sina nya modeller med stycke efter stycke om exteriöra och interiöra ”designtips” och hur de ska få förarna att känna sig – men nästan ingen teknisk information alls .

Tesla är ett annat djur. Den har ingen PR-personal och kommunicerar sällan med fjärdeståndet alls. Information om kommande fordon är begränsad till ett enstaka blogginlägg, några småbitar vid avslöjande händelser och impulsiva utskick på Twitter. Undersökande journalister och nördiga fans gör sitt bästa för att fylla i tomrummen och letar igenom internet efter ledtrådar om batterikapacitet, kemi och andra kabbalistiska visdomspärlor.

När det kommer till Tesla Semi, är det inte bara fanboys och pennafickor som längtar efter specifikationer. Elektriska lastbilar har potentialen att revolutionera lastbilsindustrin, och vagnparksoperatörer och avlastare är ivriga att veta hur Semins nyttolast, kostnad per mil och sådant jämförs med andra klass 8 elbilar från Daimler, Volvo, BYD et al, och med äldre dieselfordon .

Batteridesign underhåller en sida som listar i stort sett allt som är känt hittills om den mystiska riggen. Några av siffrorna är från Tesla, några är uppskattningar från en mängd olika källor, och alla kommer att uppdateras när nya lertabletter avslöjas.

Vi vet att Semi har tre oberoende motorer: en på den andra axeln som är konstant inkopplad och två på bakaxeln som är inkopplad när mer acceleration krävs. Vi vet att den kommer att erbjudas i två versioner, en med 300 miles räckvidd och en med 500 miles. Vi är ganska säkra på att systemet fungerar på 1 000 V.

Se även  Bugatti visar upp den 10:e och sista Centodieci

Tesla har inte släppt batterikapaciteten, men BD uppskattar att den är runt 850 kWh (Electrek sätter den på cirka 900 kWh). Vi vet inte heller den exakta vikten, men BD räknar med att den ligger på cirka 12 ton, vilket skulle vara cirka 2 500 kg tyngre än en typisk ICE-traktor.

Hur är det med effektiviteten? Batteridesign erbjuder en kalkylator online som låter dig uppskatta alla fordons strömförbrukning genom att koppla in siffror för luftmotståndskoefficient, massa, hastighet, lutning och hjälplaster.

Lite mer information om Semis batteripaket läckte nyligen. En orädd utredare som heter Green the Only (via Electrek) hittade några bildpunkter (uppenbarligen från en reservdelskatalog) som visar den grundläggande designen av förpackningen och hur den passar in i traktorn. Som du kan föreställa dig är paketet placerat under kabinen. Överraskningen är att det inte ser ut som något av Teslas tidigare paket. Det finns nio moduler i två olika storlekar, och de är högre än de moduler vi är vana vid att se – men det är vettigt när man tänker på hur mycket energi Tesla behövde passa in i ett mycket litet horisontellt fotavtryck.

När det gäller hur Semi är ur förarens synvinkel erbjöd Tesla faktiskt några detaljer och en kort video vid leveransevenemanget i december. Tesla Oracle (via EVannex) har historien.

Källor: Electrek, Batteridesign, Tesla Oracle, EVannex

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button