Technology

Laddade elbilar | Redwood Materials för att få ett DOE-lån på 2 miljarder dollar, börjar produktionen av anodfolie

Redwood Materials, batteriåtervinningsföretaget som leds av Tesla-alun JB Straubel, har fått ett villkorligt åtagande för ett lån på 2 miljarder dollar från DOE:s låneprogramkontor som en del av Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program (ATVM). Redwood kommer att dra på denna finansiering i omgångar för att stödja den stegvisa konstruktionen och utbyggnaden av dess batterimaterialcampus.

Som Redwood förklarar är de två viktigaste komponenterna i ett batteri anoden och katoden. Katoden innehåller litium, nickel och kobolt, och anoden innehåller koppar och grafit. Dessa komponenter, som står för nästan 80 % av materialkostnaden för ett litiumjonbatteri, tillverkas för närvarande helt utomlands, främst i Asien.

Redwood har åtagit sig att tillverka anod- och katodkomponenter i USA och producera dem från en ökande mängd återvunnet innehåll. I januari började företaget tillverka anodkopparfolie vid sin anläggning i norra Nevada. Fas ett av kopparfolieproduktionen är nu klar, och Redwood räknar med att påbörja katodkvalificeringen senare i år.

Panasonic kommer att vara den första av flera partners att köpa Redwoods kopparfolie, som den kommer att använda för cellproduktion vid Teslas Nevada Gigafactory. Panasonic kommer också att använda Redwoods katodmaterial för battericellproduktion vid sin nya fabrik i Kansas, som förväntas komma online 2025.

Redwood kommer att använda DOE:s 2 miljarder stora för att påskynda konstruktionen och expansionen av sitt batterimaterialcampus, där företaget siktar på att producera 100 GWh per år av ultratunn batteriklassad kopparfolie och katodaktiva material från både nya och återvunna råvaror – tillräckligt med batterimaterial för att producera mer än en miljon elbilar per år från USA-tillverkade komponenter.

”Vi har arbetat nära Låneprogramkontoret i mer än ett år och har genomgått en omfattande diligenceprocess som grundligt granskat vår teknologi, vår förmåga att betala tillbaka lånet, produktefterfrågan och dussintals andra faktorer för att komma till detta stadium , säger Redwood. ”Vårt projekt gör det möjligt för batteri- och biltillverkare att uppfylla de nya stränga kraven på kritiska mineraler och batterikomponenter [of] inflationsreduktionslagen. Dessa policyer stödjer lokaliseringen av batteriförsörjningskedjan – Redwoods kärnuppdrag – och vår verksamhet säkerställer att den amerikanska batteriindustrin har de nödvändiga materialen som behövs för att framgångsrikt omvandla USA till en framtid med ren energi och ren transport.”

Se även  Nissan Exec säger att nästan alla LEAF EV-batterier fortfarande finns i bilar

Källa: Redwood material

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button