Technology

Laddade elbilar | Porsche finjusterar Taycan EV-bromsning för bättre återhämtning utan minskad komfort

Porsche finjusterar Taycan EV-bromsning för bättre återhämtning utan minskad komfort

Postad förbi Charles Morris & arkiverat under Newswire, The Tech.

En ny artikel från Porsche belyser en teknisk utmaning i chassiutvecklingen för elbilar: blandning, vilket är när regenerativ och hydraulisk bromsning kombineras. ”Föraren får inte känna övergången mellan systemen”, säger Martin Reichenecker, Senior Manager för chassitestning på Porsche Engineering.

Att garantera en smidig övergång ställer stora krav på tekniken, skriver Porsches Constantin Gillies, eftersom bromssystemen fungerar olika. En elmotor levererar alltid samma bromsmoment, men vridmomentet från dess hydrauliska motsvarighet kan variera på grund av miljöpåverkan som temperatur och luftfuktighet. Om den hydrauliska bromskraften skiljer sig från den elektriska bromskraften vid övergångspunkten kan föraren känna detta som ett ryck.

Porsche har utvecklat algoritmer för sin Taycan EV som förhindrar att detta händer. Fordonets hydraulsystem övervakas kontinuerligt. Under varje laddningsprocess kalibreras bromsen för att bestämma det aktuella förhållandet mellan bromspedalens rörelse och bromspedalens kraft. Detta gör att algoritmen kan uppskatta hur mycket kraft det hydrauliska systemet kommer att leverera nästa gång fordonet bromsas, och distribuera den exakt så att övergången till återhämtningsläge förblir smidig.

Fram till tillkomsten av elbilar betraktades bromsar som ett isolerat system. I den elektriska världen är flera fordonssystem involverade i retardation: drivlina, kraftelektronik och batteri, och detta kräver mer tvärvetenskapligt arbete för chassiutvecklare. Ingenjörer som arbetar med bromsar måste konferera nära med sina kollegor på transmissionsavdelningen, eftersom återhämtning även involverar elmotorn och därmed transmissionen (Taycan har en tvåväxlad transmission på bakaxeln).

Många elbilar är designade för att optimera körning med en pedal. När föraren tar foten från pedalen börjar regenereringen omedelbart. Taycan använder sig dock av frirullning, vilket gör att fordonet kan fortsätta att rulla utan motor (som jag noterade i min recension från 2021). Återhämtningen startar först när bromspedalen trampas på. ”Det här är ett mer effektivt sätt att köra, eftersom det behåller den kinetiska energin i fordonet”, säger Reichenecker. Enpedalkörning å andra sidan återhämtar sig först, och först därefter omvandlar den återvunna energin tillbaka till framdrivning. ”Det resulterar i dubbelt så många förluster.”

Se även  Canoo för att bygga batterimodultillverkningsanläggning i Oklahoma

Källa: Porsche

Taggar: Porsche elbilar, Porsche Taycan

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button