Laddade elbilar | Nya Zeelands företag erbjuder förbättrade LFP-batteripaket för Nissan Leaf

Nissan Leaf är ett historiskt och mycket älskat fordon. Första generationens (2011-2016) Leafs saknar det utbud som nuvarande elbilsköpare förväntar sig, men tusentals ägare (inklusive din korrespondent) tycker fortfarande att de är härliga dagliga förare.
En av de många fiffiga sakerna med elbilar är att det är möjligt att byta ut ett degraderat eller skadat batteri och förlänga fordonets livslängd. Nu baserat på Nya Zeeland Elbilar förbättrade planerar att introducera ett ersättningsbatteri för Leaf som erbjuder bättre prestanda än originalpaketet. ”Genom att tillämpa nuvarande teknik är det möjligt att göra dessa fordon betydligt bättre, snabbare och med längre räckvidd än när de var nya”, säger företaget.
Till skillnad från de flesta elbilar, som använder någon form av vätskekylning i batteripaketet, har Leaf ett luftkylt batteri. Detta fungerar vanligtvis bra, men det kan visa sig vara otillräckligt i mycket varma områden och kan orsaka problem med DC-snabbladdning. EVs Enhanced 16 Blade-batteri använder ett aktivt värmehanteringssystem och har utformats för att passa in i det ursprungliga Nissan-batteripaketet.
Batteriet med 16 blad kommer att finnas tillgängligt för alla Leaf-modeller på 24, 30 och 40 kWh, från 2011 till senaste årsmodell. Med början i mars 2023 kommer företaget att erbjuda support för 2013 års modeller med 24 och 30 kWh-paket, och andra konfigurationer kommer att följa. (Löv som ursprungligen försetts med ett 62 kWh-batteri stöds inte på grund av fysiska monteringsskillnader.)
16 Blade-batteriet kommer i tre varianter, med olika batterikemi och olika prestandaegenskaper. Den ursprungliga gröna varianten kommer att erbjuda en LFP-kemi med lång livslängd och en kapacitet på cirka 40 kWh. Den blå varianten erbjuder en kapacitet på över 70 kWh för maximal räckvidd. Den röda varianten kommer att vara för högpresterande applikationer.
EVs Enhanced säger att 16 Blades aktiva termiska hantering gör det möjligt för den att uppnå konsekventa DC-snabba laddningshastigheter. Med ett standardbatteri på 40 kWh Leaf minskar laddningshastigheten snabbt när laddningstillståndet överstiger 50 %. 16 Blade kan acceptera toppström på upp till 80 % SOC, vilket minskar den totala laddningstiden.
The Leaf har teoretiskt sett alltid kunnat ladda dubbelriktad med CHAdeMO snabbladdningsstandard (en dubbelriktad laddare krävs). ”16 Blade GREEN med sin långlivade LFP-kemi betyder att V2G-applikationer kommer att vara ett mycket praktiskt alternativ för Leafs utrustade med denna batterilösning”, säger EVs Enhanced.
Jag är såld, var beställer jag? Tja, det låter som att det kommer att ta ett tag innan det nya ersättningspaketet är allmänt tillgängligt. Den kommer att säljas först i Nya Zeeland, sedan i Australien, och batterihöljena kommer att monteras av licensierade lokala partners. ”Vi planerar att Australien ska vara vårt testfall för att leverera 16 Blade Green i kit-set-form där de färdiga batteripaketen kommer att monteras där av ett team som vi har utbildat för att bygga produkten till de höga standarder som vi förväntar oss ”, säger företaget. ”Eftersom vi återanvänder det ursprungliga batterihöljet när vi skapar ett nytt paket med 16 blad, är det mest effektivt att modifiera paketet och monteringen relativt nära där slutkunderna är.”
”Tillgängligheten av 16 Blade i ditt land kommer att bero på att vi når tillräckliga produktionsvolymer för att möta efterfrågan och regleringar i ditt land, men också på ett företag [that is properly trained] nära dig.”
Dessutom marknadsförs 16 Blade inte som en billig eftermarknadsersättning, utan snarare som en premiumuppgradering. ”Vårt målförsäljningspris för 16 Blade Green [is] ungefär en tredjedel av kostnaden för en ny 40 kWh Leaf.” Företaget kommer inte att meddela något pris förrän det börjar ta emot beställningar. ”Ingen ska ha någon illusion om att ett färdigt 16-bladigt grönt paket kommer att underskrida detaljhandelspriset på 11 225 $ som Nissan USA tar ut för ett nytt men sämre 40 kWh-batteri. Vårt fokus från början har varit att göra en överlägsen produkt med en bättre design som leder till förbättrad prestanda och en längre livscykel.”
Källa: Elbilar förbättrade via CleanTechnica