News

Laddade elbilar | Ny VW-chef verkar ljummen på elbilar, vill satsa på syntetiska bränslen

Den tidigare Volkswagen Group-chefen Herbert Diess var en hjälte för elbilsvänliga aktivister. Han var mindre populär bland vissa fraktioner inom företaget, inklusive det mäktiga företagsrådet (för att inte säga något om aktiemarknaden), och 2022 tvingades han bort, för att ersättas av Oliver Blume. På den tiden undrade vi om Diess avgång skulle sätta käppar i hjulet för Volkswagens aggressiva elektrifieringsstrategi.

Tyvärr, vi ser nu bevis för att så verkligen kommer att vara fallet. I en intervju nyligen med den tyska tidningen Auto Motor und Sport (via ntv), sa Blume, ”Vår strategi är att behålla förbränningsmotorer på marknaden för tillfället eftersom de är mycket populära i många regioner i världen. Samtidigt ökar vi intresset för och försäljningen av helelektriska modeller.”

Ingen skulle ifrågasätta det faktum att förbränningsmotorer är populära – men vissa skulle hävda att den populariteten är orsaken till den existentiella kris som bilindustrin nu står inför. När det gäller klimatförändringar säger Blume att det måste tänkas på ett holistiskt eller övergripande sätt (“gesamtheitlich”). ”Elektrisk mobilitet är ett viktigt körfält. Samtidigt finns det mer än en miljard befintliga fordon världen över. De kommer att vara på väg i decennier framöver.”

Kommentarer som dessa är naturligtvis standardpriser för bilindustrins VD:ar, som gillar att försäkra aktieägare (och fackföreningar) om att övergången till e-mobilitet kommer att gå långsamt och gradvis. Den del av Mr. Blumes tal som miljöaktivister kan tycka är störande är hans upprepning av värdet av ”e-bränslen”, som allmänt ses som en annan oljeindustri greenwash.

Herr Blume har varit en konsekvent anhängare av syntetiska bränslen. Han har rätt i att oljebrännare kommer att finnas kvar på vägarna i många år, och i den senaste intervjun sa han att ”e-bränslen är en effektiv, kompletterande lösning för detta. Bensinmotorer kan drivas med [e-fuels] med nästan ingen CO2 utsläpp. På så sätt kan alla fordon göra sitt för att minska CO2 oavsett typ av drivning. Dessutom kan e-bränslen som vätederivat blandas med fossila bränslen, och varje procent av inblandningen är ett bidrag till klimatskyddet.”

Se även  Flash-enhet: 2023 Genesis G80 EV AWD

Av allt att döma är e-bränslen mycket mindre effektiv än BEV (eller väte, för den delen), och att producera dem är energikrävande. Enligt Potsdam Institute for Climate Impact Research (via Populära ämnen), är effektiviteten för e-bränslen cirka 10 till 15 procent – ​​jämfört med upp till 80 procent för elbilar – och att producera e-bränslen förbrukar ungefär 5 gånger så mycket energi som att använda elen direkt. När det gäller ”nästan ingen CO2 utsläpp”, uppskattar Tagesschau (via Populära ämnen) att en typisk elbil skulle släppa ut 53 procent mindre CO2 än en ICE som drivs av syntetiska bränslen.

Blumes föregångare Diess tog bort e-bränslen på grund av deras dåliga effektivitet. I november, trots lobbyverksamhet från Blume och andra tungviktare i bilindustrin, avvisade Europeiska kommissionen ett förslag om att göra ett undantag från ICE-förbudet 2035 som skulle tillåta försäljningen av ICE-fordon som körs på e-bränslen att fortsätta.

Källa: ntv

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button