Laddade elbilar | New York City kräver att samåkningsflottor ska använda 100 procent elbilar till 2030

New York City kräver att samåkningsflottor ska använda 100 procent elbilar till 2030
Postad förbi & in under Fleets and Infrastructure, Newswire, The Vehicles.
Elektrifierande samåkningsfordon har potential att ge stora utsläppsminskningar, eftersom de avverkar många fler mil än personliga fordon.
I sitt senaste State of the City-tal meddelade New York Citys borgmästare Eric Adams att samåkningsflottor som är verksamma i staden kommer att behöva ha nollutsläpp år 2030. The Big Apple är en av världens största marknader för appbaserad samåkning, med uppskattningsvis 100 000 uthyrda fordon som trafikerar gatorna.
Borgmästaren förväntas genomföra planen genom stadens Taxi- och Limousinekommission, som reglerar samåkningsbranschen, inklusive Uber och Lyft.
Uber och Lyft har båda en historia av att kämpa mot nya regler som inte passar dem, men de har gjort positiva ljud om New Yorks tillkännagivande (båda företagen har redan meddelat sina egna planer på att bli 100% elektriska till 2030).
”New Yorks engagemang kommer att påskynda en rättvis stadsomfattande övergång till el, och vi är angelägna om att samarbeta med TLC om en ambitiös plan för en standard för en ren mil för åkande, säger Paul Augustine, Lyfts hållbarhetsdirektör.
”Vi applåderar borgmästarens ambition att minska utsläppen, ett viktigt mål som vi delar”, säger Josh Gold, Senior Director of Policy på Uber.
Båda företagen uppmuntrar redan sina förare att köra el och samarbetar med sådana som Hertz och Electrify America. Om de menar allvar med att komma till 100 % kan de dock behöva vidta mer drastiska åtgärder, som att subventionera inköp av elbilar för sina förare.
På gott och ont, lokala och statliga bestämmelser kommer att vara ett viktigt incitament för dem att göra det – Kalifornien har redan antagit ett 2030 EV-mandat för samåkningsföretag.
Källa: Gränsen