Laddade elbilar | Miljarder dollar för amerikanska batterifabriker tillkännagavs 2022

Det kommer att krävas elektrifierande transporter beaucoup batterier, och av en mängd anledningar måste dessa batterier byggas nära de fordonsmarknader de betjänar (levereras inte halvvägs runt om i världen, vilket ofta är fallet idag). Biden Administrations Inflation Reduction Act innehåller incitament för biltillverkare att köpa sina batterier här i Good Old USA, och liknande regleringar är på gång i Europa.
Incitamenten fungerar. Biltillverkare och batterileverantörer har tillkännagett nya amerikanska batterifabriker (de flesta kallade ”gigafabriker”) vid ett sådant klipp att vi knappt kan hänga med: FREYR och Hyundai planerar separata fabriker i Georgia; Panasonic kommer snart att bygga batterier för Tesla i Kansas (med återvunnet lager från Redwood Materials); Stellantis och Samsung SDI investerar i Indiana; LG Energy Solution utökar en anläggning i Michigan; GM är också upping sitt spel i Michigan; och listan fortsätter: Arizona, Tennessee, South Carolina.
Hur mycket investering innebär detta? Ingen verkar veta exakt, men det är en val av mycket. Enligt Center for Automotive Research (via Wall Street Journal), tillkännagav biltillverkare planer på att investera cirka 22 miljarder dollar i batterifabriker i USA 2022 (plus ytterligare 11 stora för bilmonteringsanläggningar). Atlas offentlig politik (via NPR) sätter siffran på 73 miljarder dollar för amerikanska batterifabriker 2022.
Och det är bara i USA 2022. Benchmark Mineral Intelligence beräknar att globalt sett har nästan 300 miljarder dollar av investeringar aviserats i nya batterigigafabriker sedan 2019.
Många av de nya amerikanska projekten pågår i sydost, och vissa kallar redan regionen för ”batteribältet”. Guvernörer och andra polare från båda sidor av gången dyker upp vid bandklippning och skanderar glatt ”jobb, jobb, JOBB!”
Tom Taylor, analytiker på Atlas, sa till NPR att ”i vissa stater [these are] några av de största, om inte de största, ekonomiska utvecklingsprojekten i statens historia.” Han beräknar att sammanlagt skulle de anläggningar som tillkännagavs 2022 skapa mer än 150 000 direkta jobb.
Stater och regioner tävlar om att locka batteritillverkare med generösa skattelättnader – cirka 14 miljarder dollar i statliga och lokala subventioner i år, enligt Bra jobb först. Vakthundsgruppen rapporterar också att åtta enskilda projekt fick över en miljard vardera i subventioner 2022 – och fem av dem var elbilar och/eller batterianläggningar.
Att flytta batteriproduktion till USA (och Europa) handlar inte bara om att minska beroendet av Kina. ”Det hjälper oss med logistikkostnader, det hjälper oss med materialkostnader,” sa Volkswagens dåvarande president Scott Keogh till NPR i januari förra året.
Det är berusande tider, men som NPR:s Camila Domonoske skriver: ”Nu kommer den svåra delen: att öppna växterna.” Som Tesla och GM kunde relatera, det finns många en slip twixt band-klippa och rulla bilar från linjen. Det är också värt att nämna att av allt att döma kommer att ta fram råvaruutvinning och bearbetning till Nordamerika och Europa en längre och svårare process än att etablera batteriproduktion. Men det är en artikel för en annan dag.
Källa: NPR