News

Laddade elbilar | Kommer Toyotas nya VD att få fart på företaget på elbilar?

Under de senaste åren har bilvetare undrat över frågan om hur ett av branschens mest innovativa företag på något sätt misslyckades med att komma ur 1900-talet. Toyotas Prius var ett historiskt fordon, en viktig milstolpe på vägen mot elektrifiering – och den har sålt några miljoner enheter för att starta.

På senare tid, tyvärr, har Toyotas konkurrenter lämnat den bakom sig som en ICE-bil som sitter vid rött ljus. Företagets enda nuvarande erbjudande om elbilar i USA, den lacklustiga bZ4X, har drabbats av problem – den sålde ynka 1 220 enheter förra året i USA – mindre än 1 % av företagets totala bilförsäljning. Samtidigt listade InfluenceMap nyligen den tidigare miljöledaren som en av dem Världens mest obstruktiva företag om klimatpolitiki sällskap med oljejättar som Chevron och ExxonMobil.

Så när den mångårige vd Akio Toyoda, den 66-årige barnbarnet till företagets grundare, nyligen skickade titeln som president vidare till den 53-årige Lexus Chief Branding Officer Koji Sato, var elbilsboosters hoppfulla att detta skulle signalera en förändring i strategi. (Toyoda kommer att övergå till positionen som Toyotas styrelseordförande.)

Toyoda meddelade att en av anledningarna till att han utsåg Sato var hans förmåga att ”främja förändring”, och Sato själv talade om att ”påskynda övergången till elektrifiering.” EV-entusiaster jublade.

På senare tid buade refrängen när Toyotas chefsforskare Gill Pratt, som talade vid World Economic Forum i Davos, hävdade att en blandning av drivlinaalternativ kommer att resultera i större utsläppsminskningar än att producera alla elbilar (som rapporterats av Bilnyhetervia Green Car Rapporter).

Utgångspunkten, som Toyota ursprungligen presenterade 2021, är att det finns ett begränsat utbud av litium för batterier, så att använda det tillgängliga litiumet för att göra många mindre hybridbatteripaket istället för några större EV-paket skulle resultera i större totala utsläppsminskningar. Enligt Toyotas beräkningar skulle en flotta på 100 bilar som inkluderade en elbil med ett enda 100 kWh-paket och 99 ICE-fordon ha genomsnittliga utsläpp på 248,5 g/km, medan samma mängd litium skulle kunna utrusta 90 hybrider med 1,1 kWh batteripaket , vilket resulterar i genomsnittliga utsläpp på 205 g/km.

Se även  Limited edition Bentley Batur W12 är en föregångare till elbilar

Kanske. Vi kommer att överlåta analysen rad för rad till andra och kommer helt enkelt att notera att det finns många variabler i den ekvationen, och ett antal självtjänande antaganden om framtiden som kan eller kanske inte visar sig vara korrekta. Hur som helst, den stigande globala försäljningen av BEV-bilar, i kombination med skärpta regleringar på nyckelmarknader, utgör en utmaning för Toyotas marknadsandel, oavsett om de minskar utsläppen.

Pratt noterar med rätta att Toyota investerar i elbilar, även om han argumenterar för ”mångsidiga lösningar” som inkluderar hybrider, vätgasfordon och fortsatt produktion av ICE. Det finns pro-EV- och anti-EV-fraktioner hos alla de stora biltillverkarna, och även när Toyotas chefer har förlöjligat elbilar och dess lobbyister har kämpat mot klimatreglering, ökar företaget batteriproduktionen och forskar om V2G-teknik och solid-state-batterier.

Kommer förändringen i Toyotas chefssvit att leda till en förändring av dess EV-strategi? Det återstår att se.

Källor: Electrek, Green Car Rapporter, Bilnyheter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button