News

Laddade elbilar | JD Power har som mål att kvantifiera framstegen mot införandet av elbilar

JD Power har som mål att kvantifiera framstegen mot införandet av elbilar

Postad förbi Charles Morris & in under Fleets and Infrastructure, Newswire, The Vehicles.

Om du inte kan mäta det, kan du inte hantera det, som man säger. Graden av framsteg mot full användning av elbilar verkar vara något som inte skulle vara lätt att mäta, men om någon kan göra det är det förmodligen dataanalyskraftverket JD Power.

JD Power EV Index är ett nytt analysverktyg utformat för att spåra tillväxten på elbilsmarknaden i USA. Varje månad kommer indexet fram till ett enda nummer (på en 100-gradig skala) som representerar framstegen mot paritet mellan elbilar och äldre ICE-fordon. Underkategorinummer representerar olika vägspärrar för paritet.

Mätvärden är tillgängliga på nationella, regionala, statliga och Designated Market Area (DMA) nivåer, och kan delas upp efter segment, varumärke och modell.

Den senaste EV Index-poängen är 47 (från och med november 2022). Vissa kategorier förbättrades och andra minskade under den 12 månader långa pilotperioden.

JD Power samlar miljontals datapunkter i sex specifika kategorier för att utgöra EV Index:

  • Intresse – potentiellt åtagande att köpa en elbil baserat på kunddata. Intressepoängen är för närvarande 32, en ökning med 8 poäng från för ett år sedan i pilotfasen, till stor del beroende på det växande antalet elbilar tillgängliga eller som snart kommer ut på marknaden.
  • Tillgänglighet – Andelen nya fordonsköpare som har ett köpalternativ för elbilar som uppfyller deras köpbehov. Tillgänglighetspoängen är 30, en ökning med 12 poäng från år till år.
  • Adoption—Andelen nya fordonsköpare som köper en elbil. Adoptionspoängen är 22, en minskning med 4 poäng från för ett år sedan.
  • Prisvärdhet—Den totala ägandekostnaden för en elbil jämfört med ICE-segmentets genomsnitt (med hänsyn till incitament, driftskostnader och restvärde). Prisvärdighetspoängen är 84, en minskning med 12 poäng från år till år, eftersom elbilspriserna har ökat och 15 modeller förlorade berättigande till skattelättnader med början i augusti när IRA:s tillverkningskriterier för Nordamerika började. tillverkarens volymtak lyfts.
  • Infrastruktur—Tillgänglighet, plats, hastighet och tillförlitlighet för elbilsladdning. Infrastrukturpoängen är 27, en minskning med 4 poäng, främst på grund av att volymen elbilar i drift överstiger hastigheten för laddarinstallationer.
  • Erfarenhet – Ägares övergripande tillfredsställelse med sina elbilar, inklusive attraktivitet, kvalitet, hållbarhet, utbud och försäljnings- och serviceupplevelser. Erfarenhetspoängen är 89, en minskning med 2 poäng från för ett år sedan.
Se även  Laddade elbilar | Electric Freight Consortium syftar till att främja godselektrifieringen

”Fordonselektrifiering får branschledare att brottas med miljardbeslut, och hyperdetaljerad data och analys kommer att hjälpa dem att fatta beslut”, säger Elizabeth Krear, VP of Electric Vehicle Practice på JD Power. ”Vi har skapat ett smart och dynamiskt sätt att fånga hur elbilsmarknaden presterar i förhållande till gasdrivna fordon, och indexet ger en ökad detaljnivå som aldrig tidigare skådats på denna arena.”

Källa: JD Power

Taggar: JD Power

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button