Laddade elbilar | IRS släpper mer information om nya skattelättnader: vissa utlandsmonterade elbilar kan vara berättigade

Vi är glada över att våra poler förnyade den federala skattelättnaden för elbilar – det nya avtalet löste några av problemen med de gamla reglerna och lade till incitament för att uppmuntra utvecklingen av en nordamerikansk leveranskedja för elbilar och batterier. Men som är fallet med alla nya regeringsprogram, var antagandet av lagen bara ett steg i en process. En alfabetsoppa av byråer måste reda ut detaljerna i de nya reglerna och beskriva dem i plågsamma detaljer, vilket ger oss förståsigpåare att analysera dem så gott vi kan.
Nu har IRS tagit ytterligare ett steg på den reglerande vägen, utfärdande en serie nyhetsmeddelanden med information om de nya reglerna. För dem som inte talar den skatterättsliga dialekten av legala, är den enda av dessa som sannolikt är av intresse en Faktablad med en lista över vanliga frågor för dem som hoppas kunna göra anspråk på krediten – och även det är ungefär lika tydligt som grafitslurry.
Som tur är har vi vänner som kan plocka ut de faktiska nyheterna från byråns prolix-prosa. Vår favorit tillsynsexpert, Margo Oge, en före detta EPA-chef och författare till många artiklar om EV-relaterad politik, berättade Laddad att huvudavslöjandet verkar vara att leasade fordon som inte är monterade i Nordamerika kan kvalificera sig för skatteavdraget. Detta skulle vara särskilt goda nyheter för Hyundai och Kia, vars respektive Ioniq 5 och EV6 för närvarande inte är monterade i Nordamerika, och därför inte annars skulle vara berättigade till krediten.
Ms. Oge varnade dock för att tillhandahållandet av leasade fordon kanske inte överlever en potentiell lagstiftningsutmaning. Senator Joe Manchin (D-Oil Industry) kallade de senaste nyheterna en ”farlig tolkning från finansministeriet.” Han vill att de nya skattelättnaderna för elbilar ska upphävas och sa att han skulle fortsätta med lagstiftning för att skydda bilköpare från faran med att gå el.
För att vara rättvis kan EV-fans också invända mot utskärningen. Varför ska IRS uppmuntra förare att leasa istället för att köpa? Som en talesman för finansdepartementet förklarade för Konsumentrapporter, bör de flesta traditionella leasingavtal kvalificera för en kommersiell kredit på 7 500 $, oavsett priset på bilen, monteringsplatsen eller köparens inkomstnivå. Den uttalade logiken bakom detta är att det är återförsäljaren, inte köparen, som får krediten, och det är upp till återförsäljaren att föra över besparingarna till konsumenten.
Bilhandlare kommer att behöva tillhandahålla ett dokument med varje sålt ”rent fordon” som intygar hur mycket av en skattelättnad det specifika fordonet är berättigat till. Beloppet kommer att bero på en mängd olika faktorer, inklusive varifrån råvarorna som används för att tillverka batteriet kom (för att göra anspråk på hela krediten måste en viss procentsats, som kommer att öka med tiden, komma från USA eller godkända handelspartner).
Skatteverket erbjuder en lista över tillgängliga modeller som är berättigade till krediter. Du kan också prova att använda NHTSA VIN-avkodaresom ska avslöja var ett visst fordon tillverkades. Electrek och Konsumentrapporter var och en erbjuder en läsbar förklaring av de komplexa reglerna för skattelättnader. (Alla dessa resurser uppdateras när ny information görs tillgänglig.)
En annan uppenbarelse i IRS senaste tillkännagivanden: mellan nu och mars kommer det att finnas en möjlighet under vilken de flesta elbilar bör kvalificera sig för hela krediten, även om de inte kommer att kvalificera sig enligt de nya reglerna. De föreslagna kraven om ursprunget för kritiska mineraler och batterikomponenter har inte slutförts, och tills finansdepartementet utfärdar sitt meddelande om föreslagna regler, vilket förväntas ske i mars, kommer nya fordon inte att behöva uppfylla dessa krav.
”Om fordonet du tittar på att köpa kvalificerar sig för en skattelättnad idag, finns det ingen anledning att vänta, eftersom det kanske inte längre kvalificerar sig för en full kredit i mars”, säger Consumer Reports Senior Policy Analyst Chris Harto. ”Om det inte kvalificerar sig kan det vara vettigt att prata med din återförsäljare om leasingalternativ.”
Branschinsiders kanske vill rådfråga ett nytt vitbok om den förväntade riktningen för den föreslagna vägledningen – detta är avsett att ”hjälpa tillverkare förbereda sig för att kunna identifiera fordon som är berättigade till skatteavdraget när de nya kraven träder i kraft.”
En sak till: Ett av problemen med EV-skatteavdraget är att det (till skillnad från liknande krediter för solpaneler och annan ren teknik) inte kan överföras till ett kommande år – om du inte är skyldig minst 7 500 USD i inkomst skatt kan du inte dra nytta av hela krediten. IRS har nu förtydligat att detta tyvärr fortfarande är fallet: ”Den nya miljöbilskrediten kan endast begäras i den omfattning som den redovisade skatten ska betalas av skattebetalaren och kan inte återbetalas eller överföras.”
Källor: IRS, Reuters, Electrek, Konsumentrapporter