Technology

Charged electric cars

Charged electric cars

 

Charged electric cars

Charged electric cars 

VDA 19/ISO 16232 was established as a standard to enable customers and suppliers to address the risk of potential damage to products across the entire production chain. In the electronics industry, VDA 19 does not specify limit values ​​for component purity. These must be defined according to component function, manufacturability and verifiability. When residual contamination is low enough, the system is considered clean enough.

VDA 19.2: a brief overview Charged electric cars 

The purpose of VDA 19.2 is to prevent critical particle contamination in sensitive locations, to remove unavoidable particles and to protect components and assembled systems against ingress of particles from the environment. In addition to addressing these technical goals, the guidelines also help standardize procedures for planning and optimizing cleanliness-sensitive assembly areas. It is important for the product development process Charged electric cars.

The Illig method, described in the VDA 19.2 standard, is used to test the cleanliness of a given location based on its environmental conditions – such as air or workbenches. Particle traps make it possible to analyze the number of settled particles per time unit (Illig value). The detected number of particles per size class is multiplied by a weighting factor, added and normalized to calculate the Illig value. This Illig value is generated by normalizing the sum value to an area of ​​1000 cm2 and a measurement time of 1 hour. The calculated Illig value provides a basis for comparing the collected particle pollution at different locations during a certain period of time. With the Illig formula, larger particles weigh more heavily than smaller ones because the former are more likely to have a higher damage potential Charged electric cars.

Se även  Laddade elbilar | Förenkla och övervinna utmaningarna i motor- och invertertestning av elektriska flygplan

Ion battery structure Charged electric cars

Alla litiumjonbatterier delar samma grundläggande struktur, bestående av en anod och en katod som måste hållas på ett fast avstånd från varandra. De har också en elektrolyt som låter laddningen överföras från en elektrod till en annan Charged electric cars.

Folier fungerar som separator i sådana batterier. Detta måste inte bara vara tillräckligt flexibelt för att förhindra kortslutning genom att upprätthålla det nödvändiga gapet mellan elektroderna, det måste vara strukturerat på ett sätt som tillåter de joner som genereras i elektrolyten att passera igenom.

Kontamineringsfel i tillverkningsprocessen av ett jonbatteri

Litiumjonbatterier är mycket känsliga för kontaminering i tillverkningsprocessen. Kontaminering i form av partiklar, jonkontamination och till och med vatten kan alla orsaka betydande nivåer av defekter i den färdiga produkten.

En fuktig miljö kan reagera med aktiva material och göra dem icke-funktionella, varför tillverkningsprocessen måste utföras i en extremt torr miljö. Detta resulterar i mycket höga statiska laddningar under processen och orsakar attraktion av partiklar. Dessa partiklar utgör en stor risk att penetrera separatorfolien och därigenom orsaka kortslutning. Konsekvenserna av förorening av litiumjonbatterier syns först när slutkunden tar batteriet i drift.

Renlighet – förhindrar partikelkontamination

Metalliska partiklar utgör en högre risk för att skada battericellen, vilket kan orsaka litiumdendrittillväxt, en elektrisk kortslutning eller termisk flykt – ett betydande säkerhetsproblem för litiumjonbatteriet. Dessa metallpartiklar kan lätt ackumuleras vid transport av batteriet eller under tillverkningsprocessen, där varje metallpartikel över storleken 5 μm anses vara kritisk för batteriet. Eftersom knivskäraren är den främsta orsaken till metallgrader på koppar och aluminium, måste användarna göra en avvägning mellan kvalitet och kostnad för att bestämma när bladet ska bytas.

Se även  Laddade elbilar | Konsortiet tittar på återvinning av katoder, elektrolyter och grafit i sluten slinga

I kombination med programvaran ZEISS Technical Cleanliness Analysis (TCA) tillhandahåller ZEISS ljusmikroskop kvantitativ partikelanalys som skiljer mellan metall-, fiber- och icke-metallpartikeltyper ner till en storlek på 1 µm. Elektronmikroskop från ZEISS anger omedelbart den kemiska sammansättningen av varje partikel. ZEISS tekniska renhetslösningar erbjuder därför idealisk bildbehandling för olika kundgrupper från FoU till massproduktion.

Och det intuitiva korrelativa arbetsflödet implementerat av ZEISS, som säkerställer perfekt samspel mellan hårdvara och mjukvara, gör det enkelt att flytta från ljus- till elektronmikroskop.

Kontaminering av elbilsbatterier

Battericeller hantera mycket komplexa och elektrokemiska processer som utgör den viktigaste delen av en elbil. Ett fordonsbatteri måste klara många utmaningar relaterade till aspekter som dess storlek, de olika komponenter som det är tillverkat av och de höga spänningar som överförs av dessa komponenter. Eventuell partikelförorening i den bearbetade delen kan påverka batteriets livslängd och kvalitet. Järnpartiklar som finns vid anoden, katoden eller separatorn kan få battericellen att självurladdas. Och eftersom kontaminering också kan orsaka överhettning som leder till att battericellen förstörs, är teknisk renhet i tillverkningsprocessen viktigare än någonsin.

Kvalitetsgrindar under batteriutveckling och produktion

Battery manufacturers cannot cut corners on quality if they want to become serious players in the growing new energy vehicle (NEV) market.

Quality assurance begins with research and development, continues through every step of production and also affects how the raw materials are processed for assembly of the battery modules.

ZEISS Industrial Quality Solutions
zeiss.com/metrology, info.metrology.us@zeiss.com, 1-800-327-9735

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button