News

Why are electric cars better

Why are electric cars better

 

Why are electric cars better

Why are electric cars better Biltillverkare är mitt uppe i vad som utan tvekan är det största tekniska skiftet sedan branschens födelse, och det är oundvikligt att de kommer att få problem. Trots sina djupa fickor och enorma expertis inom tillverkning kämpar äldre varumärken fortfarande för att komma ikapp med branschens gadfly Tesla – men som VW:s tidigare vd Herbert Diess kanske håller med om, gör alla chefer som är uppriktiga att erkänna så mycket det med stor risk.

Det är därför det var särskilt uppfriskande att höra Fords vd Jim Farley öppet beskriva några av de växtvärk som hans företag har upplevt i övergången till den nya tekniken. Vid ett nyligen genomfört samtal med investerare (via CNN), Farley var kommande om några av de misstag som Ford gjorde när den rullade ut sina hyllade nya elbilar, Mustang Mach-E och F-150 Lightning pickup.

Kundernas efterfrågan är inte ett problem – båda fordonen har långa väntelistor – men att öka produktionen har inte varit problemfri Why are electric cars better.

”Vi visste inte att vårt ledningsnät för Mach-E var 1,6 kilometer längre än det behövde vara. Vi visste inte att det var 70 pund tyngre och det är det [cost an extra] 300 dollar per batteri”, sa han under samtalet. ”Vi visste inte att vi underinvesterade i bromsteknik för att spara på batteristorleken.”

Farley medgav att produktionsproblem av det här slaget innebar att Ford ”lämnade cirka 2 miljarder dollar i vinst på bordet.”

Why are electric cars better

Ford har satt upp ett mål att öka sin elbilsförsäljning från 3 % av den totala försäljningen i USA 2022 (även den ynka siffran räckte för att göra den till nummer två av elbilstillverkaren i USA) till 40 % till 2030. Längs den vägen ligger inte bara utmaningar, men möjligheter – elbilar förväntas kräva cirka 30 % mindre arbetskraft att montera än ICE-bilar (även om, som VW:s Mr. Diess lärde sig, inte alla parter anser att det är bra) Why are electric cars better.

Se även  Rivian distribuerar första DC-snabbladdare som en del av Adventure Network för elektriska lastbilar

Farley medgav att det är hårt arbete att göra övergången. ”Som med alla transformationer av den här storleken, rör sig vissa delar snabbare än jag förväntade mig och andra delar tar längre tid.” Han lovade också att Ford lär sig snabbt och att dess nästa generation elbilar kommer att vara bättre för konsumenterna och effektivare för företaget att bygga Why are electric cars better.

Aktieanalytikerna på det senaste samtalet lät mer oroade över vinstmarginalerna än över konsumentpriserna. Ford och dess kollegor har en lång väg kvar innan de kan matcha Teslas branschledande marginaler, som rapporteras vara så höga som 25%. ”Tror du att du kan sälja en elektrisk crossover för $40 000 med en bruttomarginal på 20%?” frågade Rod Lache från Wolfe Research.

Farley försäkrade oss att Ford har åtgärdat problemen med Mach-E:s ledningsnät och noterade att de sparade 70 punden gjorde det möjligt för den att öka räckvidden och sänka kostnaderna. När produktionsvolymerna växer kan vi förvänta oss att Ford och andra äldre varumärken kommer att upptäcka andra sådana kostnadsbesparande förbättringar, så att de kan sänka prisernaöka marginalerna eller båda.

Källa: CNN

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button