Laddade elbilar | Electric Ram 1500 Revolution BEV Concept pickup avslöjad på CES

Det är enligt uppgift nära i exteriördesign till den produktionsmodell vi kommer att se inom några månader
Ram Trucks, USA:s lastbilsarm av den globala biltillverkaren Stellantis, tog bort vad den kallade Ram 1500 Revolution BEV Concept-lastbilen på torsdagen på Consumer Electronics Show i Las Vegas. Produktionsversionen av denna helelektriska, fullstora pickup kommer att avslöjas inom några månader, med försäljningen att starta under 2024, troligen under andra halvan av året.
Ram är den sista av de tre tillverkarna i Detroit att avslöja en batterielektrisk pickup: Ford F-150 Lightning började tillverkas i april förra året och försäljningen av Chevrolet Silverado EV är tänkt att starta i år. Den är byggd på ”STLA Frame”-arkitekturen, den största av fyra olika elfordonsplattformar och den enda med kaross-på-ramkonstruktion.
Trots rykten om en plug-in hybrid drivlina, drivs Ram-konceptet endast av ett stort batteripaket – med ”inofficiella rapporter” som tyder på två tillgängliga batterikapaciteter på 159 och 200 kilowattimmar, enligt InsideEVs. Ram säger att den kan ladda vid 800 volt, och hävdar att användare kan lägga till 100 miles av räckvidd på 10 minuter (en noggrant vald statistik som förutsätter en till stor del utarmad packning, optimala temperaturer och andra idealiska förhållanden).

Ram 1500 Revolution batteri-elektriskt fordon (BEV) koncept främre trekvarts

Ram 1500 Revolution batteri-elektriskt fordon (BEV) koncept främre trekvarts

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) Koncept sidoprofil

Ram 1500 Revolution Battery-electric Vehicle (BEV) koncept baklucka

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) konceptgrill, märke och stämgaffel strålkastare

Ram 1500 Revolution Battery-electric Vehicle (BEV) Concept baksäten

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) Konceptladdningsdörr

Ram 1500 Revolution batteri-elektriskt fordon (BEV) koncept bak trekvarts

Ram 1500 Revolution Instrumentpanel för batteri-elektriskt fordon (BEV).

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) koncept fram 3/4

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) koncept overhead

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) Concept stora sedandörrar

Ram 1500 Revolution Battery-electric Vehicle (BEV) konceptgrill

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) koncept multifunktionsbaklucka

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) Koncept frunk

Ram 1500 Revolution batteri-elektriskt fordon (BEV) Concept armstöd förlängt och öppet

Ram 1500 Revolution Battery-electric Vehicle (BEV) koncept bakljus

Ram 1500 Revolution Batteri-elektriskt fordon (BEV) Koncept sidoprofil
”Paradigm breaker” plug-in hybrid kommer
Mike Koval, VD för varumärket Ram, pratade med Charged EVs men avböjde att tillhandahålla eller bekräfta några specifikationer för den nya lastbilen. Konceptet är en designövning som förhandsgranskar framtida Ram-lastbilar, sa han, som alla kommer att ”elektrifieras” till 2030 – både lätta och tunga versioner.
Koval sa att 800-voltsladdningen också skulle åtföljas av mer konventionell 400-voltsladdning. Men han betänkte frågan om Ram använde en 800-volts batteriarkitektur eller helt enkelt ett par staplade 400-voltspaket med en serie/parallellomkopplare för att ladda vid 800 volt – vilket är det tillvägagångssätt som GM har tagit för att tillhandahålla laddning över 150 kilowatt för sin Hummer EV och andra lastbilar med mycket stora packningar.
Ram sa att konceptet drevs av två motorer, en på varje axel, och inkluderade luftfjädring med tre höjdlägen: in-/utstigning, aero och offroad. Den kommer också att ha fyrhjulsstyrning, med bakhjulen som kan vinkla upp till 15 grader, en funktion som först sågs på elektriska lastbilar i GMC Hummer EV som lanserades förra året.
Men Koval antydde ytterligare alternativ för drivlinan. ”Det enda som vår utökade paradigmbrytare kommer att göra är att ge verklig räckvidd,” sa han för att motverka det låga dragräckvidden för alla nuvarande batterielektriska pickuper. Han mer explicit bekräftade ett framtida plug-in hybridalternativ till Green Car Reports, så förvänta dig fler nyheter om en räckviddsförlängare under de kommande månaderna.
Uttrycksfull styling, ”white-knuckle” prestanda
Den amerikanska armen av Stellantis (nee Fiat Chrysler) använde prestanda för att få ut det mesta av en åldrande linje av fordon, och satte sin Hemi V-8-motor och olika lockande avgasnoter i Dodges, Jeepar och Ram-pickuper. Så den kommande elektriska Ram 1500 ”kommer givetvis att ha vita knogprestanda”, sa Koval, och specificerade både ”acceleration och bra kördynamik”, det senare inte nödvändigtvis en egenskap hos någon fullstor pickup hittills.
Den ”vita knogen”-beskrivningen kanske bara gäller för avancerade modeller. Med tiden, sa Koval, kommer Ram 1500 EV-serien att återspegla trimalternativen för de nuvarande Ram-bensinmodellerna, från Tradesman-arbetsbilar hela vägen upp till Longhorns ultralyxiga trim. Extrem acceleration är inte nödvändigtvis vad köpare av flotta lastbilar vill erbjuda sina förare, så förvänta dig att de låga, vitmålade elektriska Ram-lastbilarna erbjuder mer stillsam prestanda.
Alla borde dock sticka ut i design. Till skillnad från de släta flankerna på Fords F-150 Lightning buktar de bakre skärmarna i Ram REVolution-konceptet ut från karossen och skär sig djupt in i den bakre delen av hytten. De kommer att rymma däck upp till 35 tum, säger Ram; konceptbilen åker på 24-tumshjul. Fronten banar väg för ett nytt ansikte för varumärket Ram, med dubbla ”stämgaffel”-strålkastare som flankerar RAM-logotypen som sveper runt hörnen på en frontände som ser visuellt lägre ut än tidigare upprättstående Ram-designer.
’Saloondörrar’
Liksom en Rolls-Royce har konceptlastbilen vad Ram kallar dörrar i ”salongsstil” som öppnas från vardera änden av hytten (bakdörrarna är gångjärnsförsedda bakåt) för att eliminera mittpelaren och öppna hela hyttsidan för åtkomst. Det verkar osannolikt att den här funktionen kommer att överleva i produktionslastbilar, även om den inte är utanför möjlighetens gränser. Som sagt, rapporter tyder på att formen och exteriördesignen på lastbilen är ganska nära den produktionsversion som ska presenteras inom några månader.
Inuti har konceptet ett par pekskärmar – totalt upp till 28 tums skärm – med väldigt få hårda kontrollrattar. Det gamla mantrat att kunna manövrera pickuptruckens kontroller med arbetshandskar på sig verkar inte fjärrkompatibelt med den nya, strömlinjeformade, helt digitala interiören.
Vi förväntar oss en enklare, mindre skärm med mer konventionella kontroller i åtminstone Tradesman-versionerna av den elektriska Ramen, när de kommer. Dessa arbetslastbilsversioner kan också avstå från några av de motordrivna funktionerna i konceptlastbilen, som inkluderar dörrhandtag, baklucka, laddportsdörr, sidosteg och baksteg. Det är många elmotorer som kan elimineras för att sänka priserna för kostnadsmedvetna vagnparksförvaltare.
Förvaring av 18′ timmer inuti lastbilen
Precis som Chevys Silverado EV (och dess andliga föregångare Chevrolet Avalanche), har Ram konceptlastbilen en fällbar ”mid-gate” bak i hytten, bakom baksätet, som låter ägare använda den bakre halvan av hytten som en förlängning av lastflaket, vilket ökar lagringsutrymmet avsevärt.
Eftersom kabinen är 4 tum längre än nuvarande Ram, tack vare utrymme som sparas av en kortare nos, kan midgate ha ett par hoppstolar utöver sätena på andra raden. De kan monteras inne i kabinen eller i sängen, vilket frammanar nyanser av Subaru BRAT för 40 år sedan.
Men Ram har inkluderat en funktion som kompletterar både F-150 Lightning (med dess låsbara ”Mega Power Frunk”) och Silverado EV:s midgate. Konceptlastbilen kan lagra virke som är upp till 18 fot långt helt och hållet inne i lastbilen, tack vare inte bara midgate, utan en avtagbar mittkonsol och en andra öppning i fotbrädan, som ger en plan yta från sängen hela vägen in i främre stammen. Det är en funktion som tidigare bara setts på Bollinger EV-pickupbilar som prototyper, och det borde imponera på lastbilsköpare som har varit tvungna att hänga långvirke på baksidan av sina lastbilar.
Ram använde också CES för att visa en ny induktiv robotladdare (gulligt kallad ”Ram Charger”) som den säger kommer att observera en elbils närvaro, upptäcka dess laddningstillstånd och flytta sig själv till position under fordonet.