Technology

Laddade elbilar | DLR Institute leder ett projekt för forskning om kalcium-svavelbatteriteknologi

DLR Institute leder ett projekt för forskning om kalcium-svavelbatteriteknologi

Postad förbi Marilyn Burkley & arkiverat under Newswire, The Tech.

DLR Stuttgart har meddelat att de kommer att samordna ett arbete för att fastställa potentialen hos det så kallade kalcium-svavelbatteriet (Ca-S) som ett alternativ till litiumjonbatterier. CaSino-projektet, som genomförs av ett konsortium av fem forskningsinstitutioner, två industriföretag och en industriell rådgivande styrelse, finansieras med 3 miljoner euro av det tyska förbundsministeriet för utbildning och forskning (BMBF).

Enligt DLR har kalcium, liksom litium, en hög lagringskapacitet och cellspänning, men är mycket rikligare och billigare och säkrare när det gäller kortslutning. Den största utmaningen är bildandet av ytskikt vid kontakt med luft, fukt eller till och med elektrolyten som används i batteriet. Dessa oxiderade ytor blockerar jondiiffusion på lång sikt, vilket förhindrar effektiv laddning och urladdning. Utvecklingen av en kompatibel elektrolyt är kritisk, säger DLR, liksom att förhindra blockering av Ca-anoden av lösliga polysulfider som genereras av svavelkatoden.

Det treåriga projektet har satt som mål att uppnå betydande framsteg i cykelstabilitet och energitäthet för kalcium-svavelbatterier genom innovativ materialutveckling, åtföljd av experimentella undersökningar, avancerade analytiska metoder och omfattande modelleringsarbete.

Källa: DLR

Taggar: DLR, EV-batterier

Se även  Laddade elbilar | Utformning av ett simuleringstest med hårdvara i slingan för en elbilsstart

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button