News

Laddade elbilar | Denna bestämmelse från IRA kan ge mycket större resultat än EV-skatteavdrag

Den så kallade inflationsreduktionslagen innehåller en lång rad åtgärder som syftar till att främja e-mobilitet och förnybar energi. Den som har fått mest press är det omarbetade systemet med skattelättnader för köp av elbilar – och naturligtvis så, eftersom det är den åtgärd som de flesta förare kan se gynna dem direkt.

Men som John Voelcker skriver in Bil och föraredet finns en annan bestämmelse som kan få en mycket större inverkan på EV-priserna (och det är prispåslaget över ICE-fordon som för närvarande är det främsta hindret för EV-antagande).

Begravd i alfabetet soppa av IRA är Avsnitt 45X, som beviljar 10 års finansiering för produktionskrediter för tillverkning av batterier (liksom vissa förnybara energiprodukter). Dessa krediter är generösa nog att ersätta en tillverkare för en stor del av kostnaden för att bygga ett batteri.

Naturligtvis finns det en hake – för att skörda hela krediten måste företag bygga sina batterier här i gamla goda USA (eller möjligen i Kanada).

Enligt en EV-batteriproduktionsexpert som talade med bil och förare, kan Section 45X minska en tredjedel till hälften av den totala kostnaden för alla EV-batterier med både celler och pack byggda i USA. Som Voelcker uttrycker det har den nya lagen ”potentialen att göra EV-batterier byggda i USA så billiga att stora delar av västerländsk cell- och batteritillverkning kommer att skynda sig att lokaliseras i Nordamerika.”

Subventionen täcker $35 per kilowattimme för battericellproduktion, plus $10 för batteripaketproduktion. Med dagens priser uppgår det till över en tredjedel av kostnaden för att producera en förpackning. Och här är kickern: batterikostnaderna förväntas fortsätta sin nedåtgående bana (efter en tillfällig ökning på grund av covid-inducerade problem med leveranskedjan). Eftersom subventionen är baserad på ett fast dollarbelopp, bör nettokostnaden för att producera ett batteripaket sjunka varje år – möjligen till och med till noll när gravtåget tar slut om tio år.

Se även  Laddade elbilar | Kan en elbil gå igenom en biltvätt? Vanliga Google-sökningar avslöjar graden av aningslöshet om elbilar

Det låter som ett erbjudande en biltillverkare inte kan tacka nej till. C&D:s batteriexpert tror att alla biltillverkare som monterar fordon i USA kommer att sluta bygga sina egna batterifabriker i staten (om de inte gör det kommer deras konkurrenter att göra det), antingen på egen hand eller genom samriskföretag med batteritillverkare.

Hur mycket pengar pratar vi om? När lagförslaget diskuterades förra sommaren beräknade kongressens budgetkontor att skattelättnaderna skulle uppgå till cirka 30,6 miljarder dollar under 10 år (detta inkluderar krediterna för sol- och vindenergiprodukter). Det finns redan en massiv pipeline av nya batterifabriker planerade för USA, och om biltillverkarna rusar till botten som experterna förutspår kan den sanna siffran vara mycket högre – Benchmark Mineral Intelligence (via Axios) uppskattar den slutliga summan till 136 miljarder dollar.

Media kanske till stor del har missat den här historien, men biltillverkarna har inte. Tesla räknar med att tjäna upp till 1 miljard dollar i batteriskatteavdrag i år. Ford räknar med att samla in över 7 miljarder dollar från 2023 till 2026, och VD Jim Farley förutspådde nyligen en ”stor ökning av årliga krediter” med början 2027. GM CFO Paul Jacobson berättade för reportrar att hans företag hoppas kunna ta runt 300 miljoner dollar i år , och att krediterna så småningom kommer att vara värda $3 500 till $5 500 per fordon.

Naturligtvis, som herr Voelcker noterar, finns det varningar. Reglerna håller fortfarande på att färdigställas, och många detaljer är ännu inte klara. Vi vet inte om befintliga cellanläggningar kommer att kvalificera sig, och vi kan inte förutsäga hur biltillverkare kommer att tillämpa besparingarna. Som bilindustrins chefer älskar att påminna oss är marginalerna på EV-modeller (förutom de som byggts av ett visst företag som heter Tesla) försvinnande tunna, och biltillverkare kanske gillar att tappa ut dem, snarare än att föra över besparingarna till konsumenterna.

Se även  Hälften av hushållen kan behöva en kostsam paneluppgradering för att använda en nivå 2 EV-laddare: Här är en lösning

Å andra sidan är bilbiz mycket konkurrenskraftig. Vi har nyligen sett tecken på att ett blygsamt priskrig bryter ut. Om några år från nu, när de nya batterifabrikerna börjar komma igång (och förutsatt att anti-EV pols i Washington inte hittar ett sätt att sabotera IRA), kommer biltillverkare att ha möjlighet att göra sina elbilar mycket, mycket billigare .

Källor: Bil och förare, Axios

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button