Laddade elbilar | Audi ska konvertera fabriker för elbilsproduktion, fasa ut ICE-modeller till 2033

De viktigaste vändpunkterna för elektromobilitet kommer att vara när biltillverkare slutar tillverka ICE-fordon. Audi har aviserat ett par bestämda (om än ganska blyga) steg i den riktningen: märket börjar förbereda sina globala anläggningar för produktion av elbilar; det kommer bara att lansera helt elektriska modeller från och med 2026; och den kommer gradvis att fasa ut produktionen av sina förbränningsmodeller till 2033.
Till skillnad från vissa konkurrenter, som bygger dedikerade elbilsanläggningar, planerar Audi att bygga vidare på sitt befintliga globala produktionsnätverk. ”Steg för steg tar vi alla våra anläggningar in i framtiden”, säger Audis styrelseledamot för produktion och logistik Gerd Walker. ”Vi vill inte ha några fristående fyrprojekt på grönområden. Istället investerar vi i våra befintliga anläggningar så att de blir lika effektiva och flexibla som nybyggda produktionsanläggningar. Vägen Audi går sparar resurser och påskyndar vår transformation.” (Det kan också tillåta företaget att kalibrera hastigheten på den omvandlingen, vilket utökar ICE-produktionen om de politiska vindarna skiftar.)
I slutet av decenniet säger Audi att de kommer att tillverka elbilar på alla sina produktionsanläggningar över hela världen. ”Vi kommer att göra alla våra anställda redo för framtiden till 2025 med en utbildningsbudget på cirka 500 miljoner euro”, säger Walker. Två anläggningar, Böllinger Höfe och Bryssel, tillverkar redan elbilar. Audi Q6 e-tron kommer att rulla av produktionslinjen i Ingolstadt nästa år, och produktionen av elbilar kommer gradvis att starta även i Neckarsulm, San José Chiapa och Győr. Till 2029 kommer alla produktionsanläggningar att producera minst en elektrisk modell. ”Beroende på lokala förhållanden” kommer produktionen av de återstående förbränningsmodellerna gradvis att fasas ut i början av nästa decennium.

Nya anläggningar kommer endast att byggas där ytterligare kapacitet behövs. Till exempel bygger Audi och dess partner FAW för närvarande en plats i Changchun, Kina, där modeller baserade på PPE-plattformen (Premium Platform Electric) kommer att produceras lokalt.
”Vi kommer att använda övergången till e-mobilitet för att göra stora steg i produktivitet och optimering genom att göra nödvändiga ändringar”, säger Walker. Audi vill halvera fabrikskostnaderna till 2033 genom att effektivisera produktionsprocessen. Företaget strävar också efter att göra sina tillverkningsprocesser mer flexibla. Nya Q6 e-tron kommer till exempel initialt att tillverkas i Ingolstadt på samma linje som äldre A4 och A5. De elektriska modellerna kommer successivt att ersätta förbränningsbilarna på linjerna.
Hållbarhet är ett annat stort mål – Audi hoppas kunna göra alla sina produktionsanläggningar över hela världen nettokoldioxidneutrala år 2025. År 2030 siktar företaget på att minska sin miljöpåverkan inom områdena primärenergiförbrukning, kraftverksutsläpp, luftföroreningar och vattenanvändning till hälften, jämfört med 2018 års siffra.
Källa: Audi