News

Laddade elbilar | 2024 Volkswagen ID.7 avslöjades på CES (typ)

Den batteridrivna sedanbilen i Passat-storlek kommer att säljas i Nordamerika, Europa och Kina

Volkswagen debuterade ID.7, nästa nya modell i sitt växande utbud av ”ID” batteri-elektriska modeller idag, i ett evenemang som hölls före dörrarna till den enorma Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas som är öppen för allmänheten på torsdag.

Debuten eller ”avslöjandet” av en ny bil är en anrik ritual inom bilindustrin. Nuförtiden utformas evenemang med noggrann uppmärksamhet på video- och fotovinklar, och sänds ofta live till världen när draperierna dras av den blanka metallen.

Ritual, omstartad

I en vridning på standardavtäckningen visade Volkswagen en bil, täckt av elektroluminiscerande ”smart digitalt kamouflage” som involverade 40 lager färg, i en mängd olika ljus som ändrade färgerna på dess rutmönsterkamouflage i synk med musik. En QR-kod på varje bakdörr gör att intresserade kan registrera sig för mer information. Produktionsfordonet, sa VW, kommer att avslöjas fullt ut under andra kvartalet i år.

Den nya EV är en elegant, fastback mellanstor sedan. Den har samma avfasade nos och stora runda ”VW” märken som ID.4 crossover som för närvarande är dess enda elektriska modell som säljs i USA. Fordonets insida var inte kamouflerad; den har en ny 15-tums rektangulär pekskärm i mitten av instrumentbrädan och det vanliga digitala instrumentet bakom ratten.

VW sa lite om bilens tekniska specifikationer och kallade den bara ”en effektiv elektrisk sedan med lång räckvidd.” Den noterade den långa hjulbasen på 116,9 tum, mindre än en halv tum kortare än 117,3-tumsspecifikationen för sin treradiga Atlas crossover nyttofordon. Den europeiska versionen av bilen kommer att erbjuda en räckvidd ”upp till 700 km” (cirka 435 miles), baserat på WLTP-testcykeln. ID.7-versioner på olika marknader kommer sannolikt att använda olika celler, vilket ger olika batterikapacitet som kommer att skilja sig i räckvidd baserat på specifika testcykler.

Se även  Volkswagen presenterar kraftförvaringsbehållare med återanvända batterier

Förhandsvisad i Kina

Den allmänna formen på den nyligen namngivna ID.7 förhandsgranskades av konceptbilen ID.Aero som visades i juni i Kina. EV sedan kommer sannolikt att säljas först på den marknaden, där sedaner förblir en avgörande del av fordonsmarknaden – till skillnad från USA, där konventionella personbilar fortsätter att tappa mark till högre nyttofordon.

ID.7 kommer att byggas på den MEB-arkitektur som VW Group använder för en mängd olika elbilsmodeller från Volkswagen och Audi. Det är samma plattform som ligger till grund för ID.4 crossover nyttofordon, och den nya Audi Q4 e-tron också. ID.4s för Nordamerika tillverkas nu i VW:s monteringsfabrik i Chattanooga, Tennessee, med hjälp av linjer som tidigare byggde dess Passat mellanstor sedan – upphörde efter 2022 års modell.

Den nya ID.7 kommer slutligen att säljas i Kina, Europa och Nordamerika, sa VW. ID.4, till försäljning sedan början av 2021, var den första globala elbilen från Volkswagen; detta blir det andra. European ID.7s kommer att byggas i dess Emden-fabrik vid sidan av ID.4; företaget sa ingenting om någon potentiell montering i USA eller Kanada.

Volkswagen noterar att de har ”lyssnat på feedback från kunder” för att förbättra användarupplevelsen av sina elbilar. ID.4-nyttofordonet och den enda Europa-bara ID.3-kombibilen panorerades i stor utsträckning för långsam respons och buggymjukvara vid lanseringen; först nu, två år senare, rullar Volkswagen ut stora mjukvaruuppdateringar för de tidigaste elbilarna som såldes i USA

Digitala innovationer, för och emot?

VW utlovar en standard head-up display (HUD) med augmented reality, upplysta haptiska reglage och digitalt styrda ”intelligenta” luftventiler. ID.7 kommer att börja värma eller kyla sig själv när föraren närmar sig, även innan den går in. Att säga till bilen, ”Hej, Volkswagen, mina händer är kalla”, kommer att slå på rattvärmen och rikta mer varm luft mot förarens händer.

Se även  BP planerar laddningsnav för elbilar, först nära LAX

Huruvida amerikanska konsumenter gillar eller vill ha luftventiler styrda via pekskärm är fortfarande en öppen fråga. Rivian R1T och R1S kräver flera tryckningar och ett svep på pekskärmen för att ändra riktningen eller volymen för valfri ventilation, vilket jag ogillade mycket. Kanske går det bättre i Kina?

Volkswagen sa att de nu har levererat mer än 500 000 elfordon på MEB-arkitekturen, från och med den europeiska ID.3 halvkombi i september 2020. Andra modeller i ID-serien som inte säljs i Nordamerika inkluderar ID.5 (en fastback ”coupe” versionen av ID.4) och den treradiga crossover-enheten ID.6 endast för Kina.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button