News

Laddade elbilar | 2024 Polestar 2 erbjuder mer kraft, större räckvidd och – överraskning – lägre utsläpp

Polestar (Nasdaq: PSNY) har gett sin Polestar 2 femdörrars fastback en stor uppdatering för 2024, inklusive nya elmotorer, bakhjulsdrift, mer batterikapacitet och – tro det eller ej – lägre utsläpp.

”Med den nya årsmodellen Polestar 2 uppgraderade vi betydande tekniska och mekaniska komponenter i den elektriska drivlinan”, säger Polestars vd Thomas Ingenlath. ”Detta är den bästa Polestar 2 hittills.”

Polestar 2 började säljas 2019. Den är nu tillgänglig på 27 globala marknader och nådde produktionsmilstolpen på 100 000 enheter i slutet av 2022.

Båda Polestar 2-varianterna har nu nästa generations elmotorer och växelriktare, som ger ökad både effektivitet och prestanda.

Den enmotoriga varianten är nu bakhjulsdriven och har en nyutvecklad permanentmagnetmotor och kiselkarbidväxelriktare. Den nya motorn har en effekt på 299 hk (ökad från 231 hk) och är optimerad för maximal effektivitet och vridmoment (361 lb-ft, upp från 243 lb-ft). Tiden 0-60 mph har reducerats med 1,1 sekunder till 5,9 sekunder.

Den dubbla motorversionen har nu en bakre drivning som är utformad för att öka körglädje och prestanda. Den nya bakre motorn är den primära drivkällan, stödd på framaxeln av en ny asynkronmotor. Den totala systemeffekten är 421 hk och vridmomentet är 546 lb-ft (ökat från de ursprungliga 408 hk och 467 lb-ft), och bilen kan nu nå 0-60 mph på 4,3 sekunder. För att öka effektiviteten kan den främre motorn nu kopplas ur helt när den inte behövs och kopplas in igen sömlöst när mer kraft behövs.

Tillvalet Performance Pack ger total effekt till 455 hk och 0-60 mph sprinttid till 4,1 sekunder. Det här paketet finns även att köpa som en trådlös mjukvaruuppgradering.

Se även  CATL beskriver nästa generations cell-to-pack-batteriteknik med "störande" vattenkylningsdesign

”Att byta från fram- till bakhjulsdrift i enkelmotorsvarianterna och omkalibrering av vridmomentförhållandet i dubbelmotorvarianten för en ökad bakhjulsdriftskänsla lyfter Polestar 2-körupplevelsen till en helt ny nivå”, säger Joakim Rydholm, chef för chassiutveckling. ”Den uppdaterade Polestar 2 är en ännu mer lekfull och smidig bil.”

Varianten med dubbla motorer med lång räckvidd erbjuder nu en räckvidd på upp till 270 miles, och versionen med lång räckvidd enmotor, som har ett nytt, större 82 kWh batteripaket, har nu en räckvidd på 300 miles (EPA-uppskattningar) och en maximal laddningseffekt på 205 kW DC.

Trots de större batterierna och kraftfullare motorerna kunde Polestar minska koldioxidutsläppen för bilar med det nya 82 kWh batteripaketet till 5,9 ton per bil (tidigare 7 ton), tack vare förbättrad cellkemi.

2024 Polestar 2 är tillgänglig att beställa nu, och leveranser ska börja senare i år.

Källa: Polstjärna

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button