Kryphål i skatteavdrag för elbilar kan minska leasingbetalningarna för elbilar gjorda utomlands

Det amerikanska finansdepartementet bekräftade på torsdagen att köpare effektivt kan kringgå både den amerikanska slutmonteringen och kritiska mineralkrav för elfordon – om dessa elbilar leasas.
Det betyder, enligt Reuters, från och med den 1 januari, att biltillverkare som säljer elbilar med slutmontering utanför Nordamerika kan vara berättigade till en skattelättnad på upp till 7 500 USD om de tillämpas på subventionerade leasingavtal, vilket motsvarar en lösning för de amerikansktillverkade kraven av Inflation Reduction Act (IRA) och dess omstrukturerade EV-skatteavdrag.
Flytten, som har förutsetts av många under de senaste veckorna, dämpar kanske en del av handelsreklamen från andra nationer som har byggts upp sedan IRA:s inträde, inklusive möjligheten att skatteavdraget kan bryta mot WTO:s regler.
Samtidigt förblir reglerna helt annorlunda för alla som planerar att köpa en elbil direkt. I en vägledning som släpptes på torsdag klargjorde finansdepartementet att från och med den 1 januari 2023 kommer nya regler för MSRP, inkomst och slutmontering alla att gälla för köpta fordon. Enligt IRA avser batterikritiska mineraler hälften av kreditbeloppet, och finansdepartementet bekräftade tidigare denna månad att det försenade utgivningen av fullständig vägledning om den delen av skatteavdraget.

2023 Ford Mustang Mach-E
$7 500 sjunker till $3 750 i april?
Det kommer sannolikt att betyda att under ungefär det första kvartalet 2023 kommer många amerikansktillverkade elbilar att kvalificera sig för hela $7 500 beloppet, medan efter första kvartalet kommer de flesta av dessa kvalificerade modeller bara att vara berättigade för $3 750.
Enligt den nya krediten får fordonets MSRP inte överstiga 80 000 USD för stadsjeepar, pickuper och skåpbilar, eller 55 000 USD för personbilar. IRS betonar att även om MSRP inkluderar alternativ, ”det är inte nödvändigtvis priset du betalar” – ett förtydligande som många kommer att ha mitt i skenande återförsäljaruppmärkningar. Enligt de nya reglerna måste köpare ha en hushållsinkomst som är lika med eller mindre än 150 000 $ för ensamstående, 225 000 $ för hushållens chefer eller 300 000 $ för gifta par som ansöker gemensamt. Köpare måste också köpa fordonet för eget bruk, inte för återförsäljning, och för användning främst i USA
1 januari: 7 500 $ för bland annat Model 3, Model Y, Bolt EV
Med det tidigare taket på 200 000 fordon hävt, kommer de som köper GM- eller Tesla-fordon sannolikt att vara berättigade till hela krediten på $7 500 under det nya året, eftersom IRS nu tydligt har fastställt, enligt IRA, att de nya reglerna gäller till fordon från dessa märken.
Fram till slutet av året kan du fortfarande köpa en EV eller PHEV och få krediten på $7 500 – bara om den är amerikansktillverkad och ännu inte inkluderar GM eller Tesla.
Hittills inkluderar länken som IRS tillhandahållit – av fordon som kvalificerar sig för krediten från och med 1 januari – endast fordon från Ford, Nissan, Rivian och Stellantis. Men med tanke på priset och bestämmelserna om slutmontering kommer den listan sannolikt att utökas kraftigt under de kommande dagarna.