EV Charging

Kommer elfordon att krascha i nätet?

Det råder ingen tvekan om att bilindustrin börjar den största omvandlingen den någonsin har sett. Förbränningsmotorn, bilens hjärta i över 100 år, fasas ut till förmån för batteridrivna fordon.

Branschexperter vet att det inte längre är en fråga om kommer elfordon att ta över, den enda frågan som återstår är hur snabbt det kommer att ske. Om införandet av elfordon accelererar snabbare än många har förutspått, kan elnätet hantera den extra belastning som behövs för att ”bränsle” tiotals miljoner elbilar?

Det har varit en hel del debatt om detta ämne, med, inte överraskande, de som är emot elbilar som förutsäger domedagsscenarier inklusive strömavbrott, ökade elpriser och frekventa samtal från elbolag som ber kunder att sluta ladda sina bilar.

Elbil ansluten till el

Det har också skrivits artiklar som indikerar att nätet kommer att kunna hantera det ökade kraftbehovet som behövs för att driva en helt elektrisk transportflotta. Vissa förklarar till och med hur elfordon faktiskt kommer att hjälpa nätstabiliteten, inte orsaka problem.

Så vi bestämde oss för att gå direkt till källan för att få svar. Vi nådde ut till två branschfolk som inte bara är experter på fåtöljer. Det här är två av de många i landet som har i uppdrag att se till att vi inte får problem när fler och fler elfordon läggs till den nationella flottan.

”Låt oss vara tydliga. Ingen tvingar någon att sluta ladda sin elbil.” – Eric Cahill, talar om den senaste begäran från ett företag i Kalifornien om att begränsa onödig laddning av elbilar under högtrafik när det är möjligt

Både Eric Cahill, som är strategisk affärsplanerare för Sacramento Municipal Utility District i Kalifornien, och John Markowitz, Senior Director och Head of eMobility för New York Power Authority gick med på att spela in intervjuer så att vi kunde fråga dem om nätet kommer att vara redo för miljontals elbilar.

Se även  Ford kommer att ha ett av de största DC-snabbladdningsnäten i USA
John Markowitz och Eric Cahill

Eric Cahill från Sacramento Municipal Utility District och John Markowitz från New York Power Authority

Både Cahill och Markowitz förklarade att även om det kommer att finnas utmaningar, är de övertygade om att deras respektive distrikt kommer att vara redo för det extra kraftbehov som elfordon kommer att kräva. Det är också viktigt att notera att delstaterna som de arbetar i, Kalifornien och New York, båda har förbjudit försäljning av förbränningsfordon efter 2035.

Det är viktigt eftersom dessa stater har de mest aggressiva tidslinjerna för att övergå till en helelektrisk flotta, så om de kan tillhandahålla tillräckligt med kraft för att hantera den ökade efterfrågan, borde andra stater också kunna göra det.

Det är en lång video, så vi har tillhandahållit kapitel att hoppa över för att välja ämnen av intresse:

  • 2:36 Eric Cahill, Sacramento Municipality Utility District
  • 4:20 Kaliforniens förbud mot försäljning av förbränningsfordon till 2035
  • 14:48 Är Kaliforniens tidslinje för användning av elbilar rimlig?
  • 20:40 Hur kan lägenhetsbor ladda sina elbilar?
  • 28:20 Kommer Kaliforniens nät att krascha när alla har en elbil?
  • 31:04 John Markowitz, New York Power Authority
  • 33:47 Kan vi övergå flottan i New York till elfordon år 2035?
  • 36:40 Uppmuntrar elbilsägare att ladda vid specifika tidpunkter
  • 37:35 Några av de största utmaningarna
  • 43:01 Är New York redo att utöka DC snabbladdningsplatser med ytterligare stationer efter behov?
  • 48:32 Fordon till hem och nättjänster
  • 52:40 Demand charges och DC snabbladdning
  • 57:20 Borde New York tvinga människor att köra elfordon?

Vi pratade med både Cahill och Markowitz i ungefär trettio minuter vardera, så videon är ungefär en timme lång. Vi har lagt till kapitel för dem som vill hoppa runt och titta på utvalda ämnen.

Se även  Laddade elbilar | Ny Flyer tung transitbuss för att använda Modine Battery Thermal Management System
Laddstation för elbil på parkeringen

DC Snabbladdningsstationer kräver en extraordinär mängd ström för att ladda flera fordon samtidigt

Vi bad båda gästerna att förklara vad de tror att några av de största utmaningarna är, om 2035 är en alltför aggressiv tidslinje för att förbjuda förbränningsfordon, och ett antal andra laddnings- och nätrelaterade frågor.

Ingen av våra gäster verkade antyda att de var oroliga för att nätet skulle krascha, eller att 2035 var för tidigt att förbjuda förbränningsfordon. Faktum är att de båda indikerade att, eftersom de vet att detta kommer, har de redan påbörjat planeringen för att se till att lamporna förblir tända och att det inte finns några större elstörningar orsakade av människor som laddar sina bilar.

Så kolla in videon och låt oss veta vad du tycker. Detta har varit ett hett diskussionsämne i många år nu. Nu när vi har hört från de personer som ansvarar för att ge oss kraften att ladda våra elbilar, kan vi äntligen släppa oron nu? Som alltid, lämna dina kommentarer nedan; vi vill också höra dina åsikter.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button