Klassisk 80-tals Toyota Corolla GT-S återfödd i EV, bränslecellsversioner

Toyota presenterade på fredagen två ombyggda exempel på den klassiska 1980-talets Corolla GT-S, även känd under den interna modellkoden AE86 – en med batteridriven drivlina och en med vätgasförbränningsmotor.
Debuterade på Tokyo Auto Salon 2023, de två bilarna är tänkta att demonstrera hur äldre fordon – särskilt sådana som uppskattas av entusiaster – kan hållas på vägen även med strängare utsläppsnormer.
”Verkligheten är att vi inte kan uppnå noll koldioxidutsläpp år 2050 bara genom att byta all försäljning av nya bilar till elbilar”, sa Toyotas vd Akio Toyoda i ett tal vid invigningen av Tokyo Auto Salon. Med tanke på den långsamma omsättningshastigheten för globala fordonsflottor, kommer äldre förbränningsfordon att finnas kvar på vägen i stort antal långt efter att nybilsförsäljningen blivit elektrisk. Det innebär att man även riktar in sig på utsläppen från dessa fordon.

Toyota AE86 BEV koncept
Med det i åtanke strävar Toyoda efter att tillhandahålla sätt att hålla befintliga bilar på vägen samtidigt som de minskar utsläppen, vilket är där de två Corolla-showbilarna kommer in.
”Jag hoppas kunna avfärda rädslan att vi inte kommer att kunna köra våra älskade bilar när vi blir koldioxidneutrala.” sa Toyoda. ”Tvärtom, det finns en koldioxidneutral väg som bilälskare kan ta.”
Egentligen finns det två. En bil, AE86 H2-konceptet, använder en förbränningsmotor som förbränner väte istället för bensin. Vätgas lagras i två högtryckstankar från ett Toyota Mirai bränslecellsfordon. Toyota har visat att teknik för väteförbränning kan vara användbar i racing, och föreslog sedan att man till och med övervägde att ta tekniken till en mer produktionsform i en Corolla Cross.
En vätgasdriven återupplivning av en klassisk bil är ganska ny. Hyundai visade ett retrokoncept för sitt N Performance-märke förra året, men med bränsleceller istället för en förbränningsmotor. Dubbat N Vision 74, är konceptet inte heller baserat på en befintlig bil. Det är en grundkonstruktion som lånar styling från 1974 års Hyundai Pony Coupe-koncept.

Toyota AE86 H2 koncept
Alternativt drivs AE86 BEV-konceptet av en elmotor som kommer från en Toyota Tundra hybrid pickup och batteripaket från en Prius Prime plug-in hybrid. Den behåller dock den vanliga manuella växellådan, och ingenjörer försökte hålla viktfördelningen nära lager också, enligt Toyota. Av hållbarhetsskäl har båda koncepten ”föryngrade” säten och säkerhetsbälten gjorda av en blandning av använt och återvunnet material.
Biltillverkare har tenderat att visa elektrifierade versioner av sina klassiska modeller innan riktiga elbilar tar fart på designen. Ett sådant exempel är Chevys E-10 elektriska hot-rod-lastbil, följt av den produktionsbundna Silverado EV.
Samtidigt har Toyota inte offentliggjort någon plan för ett djupare EV-åtagande. Det sägs att det pausade en del av utvecklingen av elbilar i oktober, eftersom den funderade över en bredare elbilsstrategi, och VD Toyoda har sagt att han ser USA:s mål på 50 % elbilar till 2030 som ”mycket svåra”.