News

Klara motorer hjälper redan till att ge energi i Formel E-racing

Kaliforniens Lucid Motors bekräftade på onsdagen att de levererar den främre standarddrivenheten för ”världens ledande ensitsiga elracingserie.”

Ja, det är Formel E, och det är en spännande koppling till en produktions-EV, eftersom detaljer fortsätter att sippra ut om inköp av komponenter för Gen 3 Formel E-bilar – även med en race, Mexico City, i backspegeln.

Enheten som Lucid levererar åstadkommer enastående 14,7 hk/kg och kombinerar motor, växelriktare, differential och transmission, som sammanlagt väger bara 70,5 pund och producerar 469 hk, med en maximal rotorhastighet på 19 500 rpm.

Varje team kan välja sin egen bakre motorenhet men kommer att använda Lucid-enheten framtill, monterad i racerbilens nos och där främst för att hjälpa framhjulen att återvinna upp till 250 kw regenerativ energi. Med den maximala regenereringsförmågan mer än fördubblats i Gen 3-bilen, till 600 kw, och själva bilen lättare och smidigare, kommer det garanterat att bidra till att göra tävlingarna mer spännande att se den här säsongen.

Lucid drivenhet för Formel E

Lucid drivenhet för Formel E

De tekniska specifikationerna för energitätheten och den övergripande lättheten hos Lucids racermotor är lika imponerande som de är för den som används i dess produktionsbil. Det beror på att det i vissa avseenden är samma motor. Enheten, kallad ”mikromotorn” internt inom Lucid, är ungefär en halvskalig version av sin befintliga motorenhet i luften, och den innehåller några av samma designegenskaper, såsom mikrojet-kylningsstrategin och samma kontinuerliga våg. slingrande understryks i en video allt om Lucids motorer från VD/CTO Peter Rawlinson och Powertrain VP Emad Dlala.

Lucid's Rawlinson och Dlala presenterar drivenhet

Lucid’s Rawlinson och Dlala presenterar drivenhet

Det är inte första gången Lucid levererar en nyckelkomponent till Formel E. Under fyra säsonger i Gen 2-bilen använde man expertis från sin batteri- och motorsportenhet Atieva för att leverera de 54-kWh batteripaket som förvandlade tävlingsserien, vilket gjorde att en enkel laddning för varje race, snarare än två separata bilar.

Se även  US Army ska prova GMC Hummer EV i jakten på att minska beroendet av fossila bränslen

Rawlinson, som han har avslöjat i tidigare konversationer med EVguiden Reports, tenderar att vara skeptisk till hur brett racingteknik hoppar från pitlane till produktionsfordon. Här visar Lucid raka motsatsen, och bringar vad som i huvudsak är en förminskad version av drivmotorn från Air-sedanen till ett ganska annorlunda användningsfall.

Lucid Air Sapphire

Lucid Air Sapphire

Även om med sin ultrahöga prestanda, tremotoriga Lucid Air Sapphire som kommer för leveranser senare i år och sannolikt kommer att göra några höghastighetskörningar och egna banrekord, är det mycket möjligt att det kommer att finnas några tävlingsfynd som gör att deras väg tillbaka.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button