News

Kinesisk start kan snart tillverka elbilar med cell-till-chassi-teknik

En kinesisk startup planerar att helt avskaffa batteripaket och integrera celler direkt med en elbils chassi.

Med detta mål i åtanke tillkännagav Neta Auto på onsdagen ett samarbetsavtal med batterileverantören CATL för att använda den senares cell-till-chassi-teknik, märkt som Integrated Intelligent Chassis (CIIC).

I ett pressmeddelande sa Neta att det skulle vara det första kinesiska elbilsföretaget att utveckla denna teknik, men sa inte när det kan dyka upp i ett produktionsfordon. Det kan också vara den första att göra det för en personbil var som helst i världen.

Cell-till-chassi innebär att alla batterikomponenter är inrymda i fordonets struktur, utan behov av ett separat batteripaket. Neta Auto hävdar att detta kommer att bidra till att förbättra allt från räckvidd till säkerhet.

CATL på Frankfurts bilmässa

CATL på Frankfurts bilmässa

CATL:s CIIC är i huvudsak en one-stop-strategi, där batterileverantören vill kombinera sin cell-to-pack-teknik med motorer och andra drivkomponenter i chassit, vilket möjliggör flera elbilar från en modulär arkitektur.

Detta är ett steg förbi den cell-to-pack-batteriteknik som CATL, som har samarbetat med Neta Auto sedan 2021, börjar erbjuda biltillverkare. Cell-to-pack-teknik gör sin debut på den kinesiska marknaden Zeekr 009 elektriska skåpbilen, och potentiellt i modeller från Hyundai, Kia och Genesis.

Vinfast VF7

Vinfast VF7

Ett samarbete som tillkännagavs mellan CATL och Vinfast i oktober, som också nämner CATLs CIIC-skateboard, kan också potentiellt resultera i mer överkomliga elbilar för tillväxtmarknader.

Tesla föreslog ursprungligen att dess 4680 celler skulle gå in i ett strukturellt batteri, men baserat på rapporter är det strukturella paketet fortfarande borttagbart – så nuvarande Tesla EVs är inte där än.

En av nackdelarna med en sådan strategi kan vara batteriernas återvinningsbarhet – eftersom enskilda celler kan vara svårare att ta bort och återvinna än en förpackning i sig. Med CATL som hävdar att det kan göra celler på 16 år och miljoner mil, kan nästa behov vara att göra själva bilarna mer hållbara.

Se även  EV-antagandet släpar efter i USA:s hjärta, men det kan snart ändras

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button