Technology

Kinesisk EV-start och CATL kan integrera batterier i EV-chassi

Enligt en ny artikel av DriftBreath RapporterKinesiska startupen Neta Auto har hävdat att den kan bli av med traditionella batteripaket för elfordon (EV) och integrera battericellerna direkt i elbilens chassi.

Neta Auto tillkännagav just konceptet denna vecka och gjorde det klart att det är en del av ett avtal med den stora globala batterileverantören CATL. I själva verket den proprietära Integrerat intelligent chassi (CIIC) tech tillhör CATL.

Tesla arbetar för närvarande med att producera Model Y crossovers med sina nya proprietära 4680 battericeller integrerade rakt in i bilens struktur. Det strukturella batteripaketet sägs effektivisera tillverkningen, spara pengar och göra fordon säkrare.

Som sagt, artikeln noterar att även om Teslas strukturpaket fortfarande kan tas bort, verkar det inte vara fallet med Neta/CATL-inställningen. Detta kan vara en anledning till oro om det finns ett problem med batteriet, motorerna eller andra komponenter och kan hindra den eventuella återvinningsprocessen.

Om Neta går vidare med projektet i partnerskap med CATL kommer det att bli det första kinesiska fordonsföretaget som fullt ut utvecklar och implementerar sådan ny teknik. Eftersom tekniken inte är riktigt densamma som Teslas, kan Neta och CATL faktiskt vara de första i världen att lansera den på marknaden, även om andra företag också arbetar med CATL och siktar på att använda dess teknik.

För närvarande är de flesta elbilar beroende av ett ”skateboard”-batteri, som är lågt och relativt platt för att sitta under elbilens golv. I vissa fall är batteripaketet faktiskt en del av själva bilens golv. Innan de flesta bilföretag anammade skateboardkonceptet, skulle batteripaket tendera att skära in i passagerar- och lastutrymmen och potentiellt störa ett fordons tyngdpunkt.

Se även  Laddade elbilar | Tittar närmare på filter-, resonans- och snubberkondensatorer i elbilar (Whitepaper)

Med CATL-cell-till-chassi-konceptet finns det inget batteripaket. Snarare är alla battericeller och relaterade komponenter inbyggda i fordonets underliggande struktur. Baserat på Neta Autos pressmeddelande kommer designen att garantera förbättringar av bilens räckvidd, säkerhet med mera.

CATL erbjuder sin CIIC till biltillverkare komplett med cell-till-chassi-tekniken, elmotorerna och alla relaterade drivkomponenter. På så sätt kan den användas universellt som en modulär plattform för specialbyggda elbilar.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button