Kansas lagstiftare vill beskatta offentlig EV-laddning

Ett lagförslag från Kansas House kräver en skatt på offentlig laddning av elbilar – men inte hemladdning.
Den föreslagna skatten på 3 cent per kilowattimme skulle gå till en Kansas motorvägsreparationsfond som är beroende av intäkter, enligt Kansas Reflector, men det kan tvinga elbilsförare att betala mer än andra förare.
Varje skatt på offentlig laddning skulle i praktiken vara ”dubbelbeskattning”, sa en EV-betraktare till Reflector, eftersom EV-ägare redan betalar högre registreringsavgifter. Kansas lagstiftande församling antog 2019 en åtgärd som höjde avgiften till $100 för elbilar, jämfört med $30 för förbränningsfordon, med argumentet att det kompenserade för elbilsförare som undvek statens bränsleskatt på 24 cent per gallon.

2022 Hyundai IONIQ 5 på Electrify America DC snabbladdningsstation
Att beskatta offentliga avgifter innebär också dubbelmoral för den som bor i lägenhet eller parkerar på gatan och förlitar sig på offentlig infrastruktur. Den föreslagna skatten gäller enligt uppgift inte för förare som kopplar in i hemmet.
Hur man beskattar elbilar för väganvändning är ett hett omdebatterat ämne, så sent som, eftersom stater siktar på att omstrukturera sin gasskattepolitik, i väntan på att bensinflottan minskar. En av dessa lösningar är en skatt på ”elektriskt bränsle” för elbilar.

GM och EVgo utökar snabbladdning i stortunnelbanan
Kansas i synnerhet har en historia med föreslagna elbilsskatter, men har blivit en av de första staterna att överväga att beskatta elbilar med en 2012-räkning, också baserat på argumentet att gasskatten så småningom skulle bli otillräcklig för att finansiera vägunderhåll.
Men Kansas är också där Panasonic förra året bestämde sig för att bygga vad man då påstod sig vara den största batterianläggningen i världen (efter område). Panasonics första i USA utanför Tesla-partnerskapet, anläggningen på 4 miljarder dollar är positionerad för att leverera elbilsbatterier till andra biltillverkare utöver Tesla.