News

Kaliforniens $3 miljarder plan kommer att fördubbla antalet offentliga EV-laddare

Kalifornien har godkänt en plan på 2,9 miljarder dollar som kommer att mer än fördubbla antalet elbilsladdare i delstaten och kommer att kraftigt utöka laddningsinfrastrukturen för elbussar och kommersiella lastbilar.

”Kalifornien tar med våra vägar och motorvägar in i 2000-talet med laddare för elbilar i alla samhällen, i varje hörn av vår delstat”, sa guvernör Gavin Newsom i ett uttalande.

Den nya finansieringen representerar en ökning med 30 gånger från 2019 års nivåer och kommer att gå till installation av 90 000 nya laddare i delstaten, enligt ett pressmeddelande från California Energy Commission (CEC), tillsynsmyndigheten som godkände finansieringen.

Volvo VNR Electric och Electrify America laddstation

Volvo VNR Electric och Electrify America laddstation

Tillsammans med de 80 000 laddare som redan är installerade i Kalifornien kommer de nya laddarna att ge det totala antalet till 170 000 laddare. Detta driver Kalifornien mycket närmare ett mål på 250 000 laddare år 2025, i kombination med andra program, till exempel de som finansieras av det federala elbilsladdningsnätverket på 7,5 miljarder dollar.

Planen inkluderar specifikt 1,7 miljarder dollar för ”medel- och tung ZEV-infrastruktur”, som sannolikt kommer att användas av kommersiella lastbilar och bussar, något som Kalifornien har stöttat, även när Megawatt Charging System (MCS) börjar ta form.

Inte all finansiering kommer dock att gå till elbilsladdning. Planen öronmärker 90 miljoner dollar för infrastruktur för vätgastankning, 15 miljoner dollar för ”noll- och nära-noll koldioxidproduktion och -försörjning” och 15 miljoner dollar för ”lågt koldioxidbränsle.” När det kommer till personbilar kommer Kaliforniens huvudfokus att vara batteridrivna fordon och deras laddningsbehov.

2023 Cadillac Lyriq på EVgo DC snabbladdningsstation.

2023 Cadillac Lyriq på EVgo DC snabbladdningsstation.

Kaliforniens guvernör Newsom tillkännagav 2020 att de skulle förbjuda försäljning av nya bensindrivna (icke-plug-in) lätta fordon till 2035. Och sedan dess är det ett drag som staten har ökat med politiken.

Se även  Laddade elbilar | Frito-Lays "hållbarhetsshowcase" innehåller Tesla Semis, elektriska lastbilar, solenergi+lagring

Redan före 2035 kommer det utökade laddningsnätverket att gynna det relativt stora antalet elbilar som redan finns på vägarna i Kalifornien.

Försäljningen av helt eldrivna fordon i delstaten är den i alla andra stater, och tidigare i år knäckte de 15 % av marknaden för nya fordon där. Som tidigare under året räknade Kalifornien ut att vara ungefär en åttondel av Teslas globala marknad.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button