Junkyard Gem: 1991 Mercury Grand Marquis LS

Fords nu nedlagda Mercury Division började använda Marquis-namnet 1967, på en sportig fullstor hardtop baserad på Ford LTD, och började sedan erbjuda Stor Marquis med början i 1979 års modell. Dessa stora, boxiga lyxsedaner ersattes av stora, kurviga lyxsedaner (på samma plattform) från och med 1992 års modell, så dagens Junkyard Gem är en av de allra sista fyrkantiga Grand Marquises som någonsin byggts.
1991 års Grand Marquis (eller ”Grandma Keith”, som många hänvisar till den idag) ser vid ett ögonkast nästan identisk ut med sin föregångare från 1979, precis som 2011 års modell inte skiljer sig mycket från 1992 års modell. Ford såg ingen anledning att följa kortlivade modetrender med sin enkla, robusta bakhjulsdrivna sedan.
Endast två Grand Marquis trimnivåer var tillgängliga för 1991: basen GS och (något) exklusiva LS. Den förra noterade på 18 741 $ och den senare på 19 241 $, vilket kommer till cirka 41 494 $ respektive 42 601 $ i uppblåsta 2022-dollar).
Denna interiör skulle ha verkat tröstande bekant för en 1968 (eller till och med 1958) Mercury-ägaren på resande fot till 1991.
Detta är den valfria ”sittytan i fullnarvskinn”, som kostade 489 USD extra (cirka 1 083 USD idag).
Gräv de där operaljusen!
Luftkonditionering var standardutrustning i 1991 års Grand Marquis och dess motsvarighet för vagnar, Colony Park.
Motorn är den gamla goda stötstången 5,0-liters Windsor V8, som skulle ersättas av en mycket modernare 4,6-liters SOHC-kvarn i ’92 Grand Marquis. Denna motor fick 180 hästkrafter. En fyrväxlad automat var den enda tillgängliga växellådan.
Det tidiga 1990-talet slutade med att bli den sista flämtningen för vadderade vinyltak som betraktades som vanlig utrustning på nya Detroit-bilar; den här kallades ”Formal Coach”-taket och kostade ytterligare 725 spänn ($1 605 nu). Sådana tak fanns fortfarande på några bilar senare under decenniet, men deras tid hade passerat.
Varför skulle en så ren mormor Keith hamna på en plats som denna? Det är enkelt: den fick T-ben direkt i det högra framhjulet, skadade karossen och böjde upp fjädringen. Denna skada kan ha varit värd att åtgärda när bilen var fem år gammal, men det är en avskrivning när det händer en 31-årig Ford Panther.
Farfar till dem alla, och till försäljning i södra Texas!
: