Junkyard Gem: 1990 BMW 750iL E32 lyxsedan, hittad på en självbetjäningsgård i norra Kalifornien.

Om du var en amerikan som håvade in massor av pengar under slutet av 1980-talet (kanske arrangerade du ”döda kor för döda hästar”-affärer på ett bekvämt avreglerat S&L, till exempel), så förväntades det att du skulle köpa en stor, mäktig europé lyxbil. Mercedes-Benz erbjöd W126 S-Klass och dess mäktiga V8-motor, Audi svarade med V8:an 1989 (ja, V8 var modellnamnet), och Jaguar hånade ner på de där åtta-banger förlorarna från ett showroom fullt av V12-motorer XJ-S. BMW introducerade andra generationens 7-serie – E32 – i USA för 1988 års modell, och den kunde köpas med en V12-motor både modernare och kraftfullare än den under Jagens långa huv. Här är en en gång strålande 750iL, som nyligen hittades i en bengård i norra Kalifornien.
Sådana här bilar var mycket dyrare (när man justerar för inflation) för 33 år sedan än vad de är nu. Den här bilens MSRP var en jämn $70 000, eller cirka $164,577 i 2022 dollar. Du måste stapla guldtackor i bagageutrymmet på den dyraste nya 7-serien idag (i7) för att få priset var som helst nära den nivån.
S-klassernas kung 1990, kupén 560 SEC, kostade 81 500 dollar. Det är cirka 190 450 dollar i 2022-dollar.
Jag skulle visa er motorn, men en skrotköpare köpte den innan jag kom hit. Det var en 5,0-liters V12 med 296 hästkrafter och 332 pundfot. Mercedes-Benz svarade tillbaka med en egen V12 ett par år senare, i 600 SEL S-klass (döpt om till S600 under 1993).
Det verkar ha varit ganska rakt och rent när det kom hit, men skrotgamarna har gjort en enda röra av inredningen.
BMW hävdade att denna bil var så bra att biljournalister fick slut på adjektiv för att beskriva det.
Den tillbringade en tid i Pennsylvania när den var cirka 10 år gammal.
Konturen av underhuvens ljudisolering är imponerande.
BMW var en tidig användare av den elektroniska vägmätaren, så vi kan inte se det slutliga antalet mil för den här bilen.
I slutändan är det bilen som spelar roll under lyxen.