Luxury cars

Italiens Aehra SUV vill uppfylla alla dina lyxiga EV-drömmar 2025

Är du redo för ännu en lyxig EV-start? Naturligtvis inte, men det är här i alla fall, baserat i Milano och heter Aehra. Italienfödda företagsgrundare Hazim Nada har en bakgrund inom råvaruhandel för att gå med en passion för fysik. Han säger att han noterade många italienska företag som utför ingenjörs- och konsultarbete med elbilstillverkare, men Italien hade inte en egen odlad elbilstillverkare. Han ansåg också att de batterielektriska produkterna på marknaden och som kommer ut på marknaden inte engagerar sig i ”full användning av alla möjligheter som elektriska drivlinor möjliggör … när det gäller innovativ design, fordonsdynamik, material, emotionell attraktion, kund upplevelse, innerutrymme, teknik i kabinen och resglädje.”

Aehras lösning på dessa vita utrymmen är att utveckla två fordon, en SUV på 180 000 € och en sedan 160 000 €, båda baserade på ett monocoque-chassi i formgjuten kolfiber (SMC) med ett 120 kWh-batteri, två eller tre motorer som klarar cirka 795 hästkrafter , och kan åka 500 mil på en laddning. SMC-konstruktionen förväntas hålla SUV:s kaross i vitt under 400 pund och den totala tjänstevikten under 4 400 pund.

Ex-Lamborghini-designern Sandro Andreotti, som ritade Reventon, är den andra medgrundaren. Ex-Lamborghini-designern Filippo Perini, konstnären bakom Urus, står också nu vid Aehras ritbord, och han skrev SUV:n. 120,8-tums axelavståndet och minimala överhäng sägs skapa en kabin som bekvämt kan passa fyra passagerare i NBA-storlek. Kabinen kan förvandlas till lounge- eller möteslägen när den är parkerad, vi är ännu inte säkra på vad förändringarna innebär förutom övergången från blå omgivande belysning till orange. Skärmen i full bredd över instrumentpanelen tar ett lägre läge under körning och kan sedan höjas när den parkeras för att skapa ett bättre bredbildsförhållande för att titta på film. På tal om shower, det är vad de två fjärilsdörrarna och två måsvingedörrarna är till för. Nada sa att 95% av konceptet kommer att nå produktion.

Se även  2022 Lexus NX 450h+ Road Test: Ett snäpp bättre än tillräckligt bra

Sedanen kommer att dela 70 % av sina delar med SUV:n och hjulbasen, men inte de dörrarna.

Som så många plug-and-play-produkter idag kommer Aehra inte att designa något annat än chassi och kaross. Allt från infotainment- och ADAS-systemen till drivlinans komponenter och tillverkning av fordonet kommer att hämtas från leverantörer eller partners. Nadas siffror hävdar att företaget kan utveckla båda fordonen för totalt 750 miljoner dollar. Nada har inte diskuterat finansiellt stöd, men Aehra har gått igenom en finansieringsrunda och planerar en annan i slutet av 2023, inför en planerad börsintroduktion 2024.

Planen är att börja tillverka 2025, SUV:n når kunder först under det sista halvåret av det året, sedanen kommer sex månader senare, kanske 2026. Efter upptrappningen kommer företaget att tillverka upp till 25 000 enheter av varje modell , försäljning fokuserad på USA, Europa och Kina. En sista sak att veta: Aehra planerar inte att namnge sina fordon. Nada förklarade den gesten med: ”Vi vill inte begränsa någonting eller begränsa den möjliga marknadsutvecklingen för dessa fordon genom att ge dem ett namn.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button