Technology

Investeringar i elbilsbatterier sköt i höjden 2022

Den här artikeln kommer till oss med tillstånd av EVANNEX, som tillverkar och säljer Tesla-tillbehör på eftermarknaden. De åsikter som uttrycks däri är inte nödvändigtvis våra egna på InsideEVs, och vi har inte heller fått betalt av EVANNEX för att publicera dessa artiklar. Vi tycker att företagets perspektiv som eftermarknadsleverantör av Tesla-tillbehör är intressant och delar gärna med oss ​​av dess innehåll kostnadsfritt. Njut av!

Postat på EVANNEX den 8 februari 2023, förbi Peter McGuthrie

Elfordon representerar för närvarande bara cirka 6 procent av försäljningen av nya fordon i USA, men en enorm industriell förändring mot batteriprojekt tyder på att siffran kan skjuta i höjden under de kommande åren. Teslas marknadsdominans har fått andra biltillverkare att göra stora investeringar i bilbatterier, och det är svårt att hålla reda på de nya elbilsbatteriprojekt som kommer att påbörjas under de närmaste åren.

Ovan: En Tesla Model 3 och andra elbilar laddas vid en laddstation (Bild: Kindel Media / Pexels).

Ny forskning från tankesmedjan Atlas Public Policy visar över 128 miljarder dollar i annonserade amerikanska investeringar i elbilar, batterianläggningar och batteriåtervinningsprojekt under de senaste åren, enligt en rapport från NPR. Bara under 2022 visar uppgifterna över 73 miljarder dollar i planerade projekt, vilket motsvarar tre gånger så mycket finansiering som 2021.

Flera biltillverkare debuterar EV-relaterade projekt i USA, inklusive äldre namn som Ford, General Motors och tyska kraftpaketet Volkswagen, för att nämna några. Dessa projekt kommer att kräva massor av elbilsbatterier under de närmaste åren, vilket också representerar en enorm marknad som både biltillverkare och leverantörer är angelägna om att hoppa på.

Tesla har för närvarande amerikanska Gigafactorys i Fremont, Kalifornien, Sparks, Nevada och Austin, Texas, och företaget kan komma att tillkännage en ny nordamerikansk fabrik snart. EV-biltillverkaren har också en solcellsfabrik i Buffalo, New York, och den har batterileveransavtal med ett antal tillverkare, framför allt inklusive Panasonic.

Se även  Laddade elbilar | Mercedes-Benz och CATL utökar samarbetet med batterileveranser

För närvarande är cirka 90 procent av produktionen av elbilar baserad i Kina, och amerikanska billedare har sänt varningar om detta problem under de senaste åren. I en intervju förra året betonade den tidigare Volkswagen of America-presidenten Scott Keogh några andra fördelar med att flytta produktionen till USA

”Det hjälper oss med logistikkostnader, det hjälper oss med materialkostnader”, sa Keogh i januari förra året i intervjun med NPR. ”Det kommer att vara en dramatisk, dramatisk, dramatisk hjälp att ha leverantörskedjan lokaliserad, att ha bilen här och ärligt talat bara ha tillräckligt med produktionsplatser.”

Allt under det senaste året har företagets anläggning i Chattanooga, Tennessee lagt till en elektrisk monteringslinje på 800 miljoner dollar, och fabriken får sina batterier från en ny SKI-fabrik i Georgia med en prislapp på 2,6 miljarder dollar, enligt NPR.

Atlas-analytikern Tom Taylor säger att nya batterianläggningsprojekt kommer att skapa över 150 000 direkta jobb, även om anläggningarna kommer att ta tid att komma igång.

”Vi har sett tillkännagivanden … över hela landet, och inte bara tillkännagivanden, utan riktigt stora tillkännagivanden. I vissa stater [these are] några av de största, om inte de största, ekonomiska utvecklingsprojekten i statens historia, säger Taylor.

”Det är ett rimligt antagande att den siffran kommer att fortsätta att öka.”

Källa: NPR

===

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button