Inga fler 0, direkt till 2

Lightyear har burk sin debutmodell, 0, mindre än två månader efter att den eleganta fastback-luckan med en världsslående dragkoefficient kom i produktion.
I en uppdatering som släpptes på måndagen sa den holländska EV-starten att den fattade beslutet så att den kunde omdirigera sitt fokus och sina resurser till den mer prisvärda, högre volym 2 halvkombi som visades tidigare denna månad.
Företaget sa också att det hade lämnat in en begäran till domstolen om att inleda ”förfaranden för uppskov med betalning” i förhållande till Atlas Technologies, ett dotterbolag som ansvarar för produktionen av 0:an. Flytten kan antyda att någon form av ekonomisk svårighet också är en nyckel. faktor bakom beslutet.
”Hela processen med att utveckla Lightyear 0 har gett vårt företag många värdefulla lärdomar under de senaste åren”, sa Lex Hoefsloot, Lightyears VD och medgrundare, i ett uttalande. ”Vi omdirigerar nu all vår energi mot att bygga Lightyear 2 för att göra det tillgängligt för kunder enligt tidtabell.”

Lightyear 0-produktion hos Valmet Automotive i Finland
Lightyear har tidigare sagt att 2:an kommer att debutera under sommaren och starta leveranser runt 2025. Företaget har också bekräftat ett startpris på mindre än 40 000 euro (cirka 43 450 $). 0:an var prissatt från 250 000 euro (271 575 $). Det är inte klart om några bilar faktiskt levererades.
I sin senaste uppdatering sa Lightyear att 2:an utvecklades tillsammans med 0:an, vilket pekar på att bilen redan är i ett sent utvecklingsstadium. Precis som 0:an kommer 2:an att ha solpaneler och navmotorer i hjulen.
Lightyear sa också att 40 000 individer har anslutit sig till en väntelista för mer information om de 2, och 20 000 förbeställningar har redan gjorts av flottans kunder.
Tillverkningen av 0:an sköttes av finska Valmet, kontraktstillverkaren som en gång byggde Fisker Karma EV med utökat räckvidd. Lightyear har inte sagt var man planerar att bygga 2:an.