EV Charging

Icke-Tesla Supercharger Pilot Program expanderar till Australien

Tesla tillkännagav förra veckan expansionen av Non-Tesla Supercharger Pilot-programmet utanför Europa för allra första gången. Programmet omfattar nu Australien.

Det är den 16:e marknaden där elbilar som inte kommer från Tesla (med CCS-kompatibilitet) kan använda utvalda Tesla Supercharge-stationer sedan programmet lanserades i november 2021.

När det gäller Australien börjar företaget med endast fem stationer (alla i New South Wales), vilket är ungefär en tiondel av hela nätet. Stationerna ligger i Narooma, Hollydene, Tamworth, Dubbo och Bathurst och erbjuder upp till 120 kW effekt (V2-laddare).

Lanseringen av programmet var lätt möjligt i Australien eftersom landet, precis som i Europa, använder laddningskontakten CCS Combo 2 (CCS2) för snabbladdning (alla nya Tesla-bilar är kompatibla med denna kontakt). För att initiera laddning måste förare som inte är Tesla EV använda Tesla-appen.

Enligt Drive.com.au priser (AUD) är följande:

  • Tesla elbilar: $0,58 till $0,70 per kilowattimme (kWh) beroende på plats
  • elbilar som inte kommer från Tesla: 0,79 USD/kWh eller 0,66 USD/kWh med ett abonnemang på 9,99 USD/månad

Den fullständiga listan över marknader som ingår i pilotprogrammet:

  • Australien
  • Frankrike
  • Nederländerna
  • Norge
  • Storbritannien
  • Spanien
  • Sverige
  • Belgien
  • Österrike
  • Danmark
  • Finland
  • Tyskland
  • Luxemburg
  • Schweiz
  • Island
  • Italien (tillagd i november 2022)

Tesla förväntas fortsätta expansionen av programmet runt om i världen på alla marknader som tecknat sig för CCS2-laddningskontakten (särskilt i Europa).

Saker och ting är mer komplexa i Nordamerika (och några andra marknader, som Sydkorea), där CCS1-kontakten används av de flesta tillverkare och laddningsnätverk, medan Tesla använder sin egen proprietära laddningskontakt, som nyligen av tillverkaren heter North American Charging Standard (NACS). För att lösa problemet förväntas företaget lägga till någon form av adapter för CCS1-inlopp i andra elbilar – kallad ”Magic Dock”.

Se även  GM tar sig an Electrify America med 350-kw snabbladdare på 500 Pilot Flying J-platser

I Japan, som väljer CHAdeMO, kommer Tesla troligen att fortsätta använda sin egen standard, medan företaget i Kina använder GB/T-kontakter (en för AC och en för DC-laddning), kompatibla med lokala krav.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button