Hyundai Ioniq 5 med e-corner tech slår på en krona

En elektrisk drivlina ger mycket fler möjligheter att förbättra manövrerbarheten i låga hastigheter, vilket Hyundai nyligen visade.
Biltillverkarens Hyundai Mobis mobilitetsteknologiavdelning har utvecklat en hårdvaruuppsättning som kallas ”e-corner” som gör att ett fordons individuella hjul kan rotera upp till 90 grader. Systemet visades första gången 2021, och det allmänna konceptet går tillbaka till 2018, men Hyundai Mobis har nu applicerat det på en Hyundai Ioniq 5 för att visa sin potential.

Hyundai Mobis e-hörnmodul
Med e-corner kan Ioniq 5 krabba i sidled som en GMC Hummer EV, svänga på plats ungefär som ”tanksvängen” som visas av Rivian och Mercedes-Benz EQG-prototyper, köra diagonalt eller göra en pivotsväng, där en uppsättning hjulen förblir stillastående och fungerar som en svängpunkt för resten av bilen.
Att göra detta möjligt är moduler som innehåller den hårdvara som behövs för att rotera hjulen i olika vinklar. Hyundai Mobis verkar ha hoppat över idén med in-wheel-motorer, men kanske att hålla ihop motorn med modulen men inte en del av det faktiska hjulets ofjädrade vikt. Den extra ofjädrade vikten kan göra inställningen för körkvalitet och hantering svår.
Hyundai Mobis har sagt att man siktar på att utveckla en skateboardplattform med fyra e-hörnmoduler år 2023, och integrera den med teknik för autonom körning år 2025, för att skapa ett fordon specialbyggt för mobilitetstjänster.
Konceptet med en mycket manövrerbar skateboardplattform liknar tillvägagångssättet hos den israeliska startupen REE, som har visat tre versioner av sin egen skateboardplattform och har gjort en överenskommelse om att leverera minst en version till den indiska biltillverkaren Mahindra för kommersiella fordon.