Hur det kommer att fungera för Ram EV

Den första allmänt tillgängliga originalladdaren från fabriken i USA kanske inte kommer från Tesla eller någon av de kinesiska elbilstillverkarna, utan från Stellantis.
När den avslöjade sitt Ram elektriska lastbilskoncept förra veckan, gav Ram en framtida induktiv laddningsrobot i centrum.
”Vi vet från vår Real Talk-turné att våra kunder inte bara är oroliga för hur länge en laddning kommer att pågå på vägen, utan också hur lätt det är att ladda”, säger Rams vd Mike Koval. ”Och med vår kommande nya induktiva robotladdare, eller Ram Charger, kommer det att göra hemladdning så enkel som möjligt.”
Koval bekräftade för EVguiden Reports att laddningsroboten är en produktionsbunden funktion, även om den fortfarande är på utvecklingsstadiet.
För närvarande har Stellantis inte en enda elbil för USA, så den induktiva laddningsroboten är en trevlig överraskning som ett tekniksprång.
Roboten, utvecklad av EFI Automotive, upptäcker intelligent fordonets laddningsbehov, flyttar på plats för laddningen var den än befinner sig i garaget och väljer lågtrafiktid för att ladda när det är möjligt.
Trådlöst kan vara ett potentiellt förvirrande ord att använda i det här fallet, eftersom den induktiva laddaren laddar trådlöst, men den är ansluten till en wallbox-basstation via en kabel. Som videon nedan visar lämnar robotladdaren kabeln som ett spår av sin väg till den idealiska platsen under fordonet, och vänder troligen sin väg efter laddningen för att hålla kabeln under kontroll.
Systemet har utvecklats under de senaste fem åren, enligt EFI, med intelligens från robotics dotterbolag Akeoplus. Den använder AI för att förflytta sig autonomt till fordonets position, undvika hinder längs vägen och stannar om rörelse upptäcks. EFI säger att flera fordon kan laddas av roboten, eftersom den har en (kabelbegränsad) räckvidd på upp till 32,8 fot.
Roboten är inställd på ett sätt för att helt eliminera kabelhantering för ägaren, och laddaren är lämplig för lätta och kommersiella fordon samt i hem- eller företagsapplikationer.
Det finns ingen fysisk anslutning som leder strömmen från laddaren till fordonet. Vid induktiv trådlös laddning induceras en ström på en spole av koppartråd, vilket skapar ett oscillerande magnetfält, som sedan fångas upp av en annan kopparspole och omvandlas tillbaka till energi.
En nyckelaspekt av denna applikation är att när roboten väl är på plats lyfter den den skivformade induktiva dynan uppåt för att i huvudsak få kontakt med mottagardynan. Företaget hävdar att den induktiva laddningstekniken i roboten uppnår en effektivitet på 97 %, bättre än induktiva laddningssystem som upprätthåller ett luftgap.

Ram Revolution EV-koncept med induktiv laddare
EFI hävdar också att den med den induktiva laddaren kan förbättra fordonets batterilivslängd med 15 %, även om det inte angav om det var relaterat till laddningskraften, laddningsvanorna eller någon kombination av de två.
Från och med nu är roboten utvecklad för 7 kW laddningseffekt, och i litteratur som distribuerats för CES sa företaget att det ser en produktionsstart 2025 – samma år förväntas en utökad ram, baserat på antydningar om att det kan följ den helt elektriska ram med ungefär ett år.

Robotinduktiv ramladdare för framtida Ram EV
Laddningsroboten löser ett av problemen med induktiv laddning, särskilt hemma, vilket är att när laddningsplattan är placerad måste fordonet parkeras på ett sätt som är perfekt inriktat (ge eller ta några tum) med plattan. Om cyklar eller annat i garaget är i vägen och fordonet måste parkera i en annan position kan den inte dra nytta av den laddningen.
Trådlös laddningsteknik kan vara en spelväxlare för elfordon, vilket gör dem mer beboeliga dagligen och ökar sannolikheten för att ägare av laddhybrider (eller elbilar med utökad räckvidd) faktiskt kommer att ansluta.

Ram Revolution EV-koncept med induktiv laddare
Det kan vara vad Ram satsar på, särskilt med den ytterligare bekräftelsen att en utökad Ram EV är på väg
Ännu erbjuder inga amerikanska modeller fabriksinställningar för trådlös laddning. Genesis GV60 erbjuder dock fabriksintegration på sin hemmamarknad Sydkorea, och tekniken har antagits i några elbilar på kinesiska marknaden från Hongqi och IM Motors, och i den Alibaba-stödda Zhiji L7.
I USA har BMW testat tekniken med sin 5-serie plug-in hybrid i ett litet pilotprogram, och det finns olika eftermarknadsinställningar som gör det möjligt för ägare att utrusta ett fordon för det – till en kostnad av några tusen dollar.
Ford har utvecklat ett automatiserat laddningssystem tillsammans med forskare i Tyskland, som pekar på potentiell framtida användning av robotaxiflottor, även om det systemet använder en robotarm som skulle behöva vara redo för fordon och laddhamnar med varierande höjd. Det kinesiska företaget AIWays har visat en robotkoncierge vid namn CARL som kan tillkallas av en app för att leverera en avgift.
Det finns också Teslas ormladdare, som böjer sig och slingrar sig från nära golvnivå upp till laddningsporten och ansluts. Den har inte utvecklats förbi konceptstadiet, och vid den tidpunkt då den retades, redan 2015, VD Elon Musk sa att det var ”på riktigt”. Hittills är det inte ”realz.”