Technology

Hummer EV:s massiva batteripaket begränsar produktion: GMC VP

General Motors började i går producera GMC Hummer EV SUV i Edition 1 trim vid sin Factory ZERO Detroit-Hamtramck Assembly där Hummer EV Pickup också tillverkas.

Evenemanget tillkännagavs vid ett rundabordssamtal i går av GMC & Buicks globala VP Duncan Aldred, som sa att en avsevärd ökning av Hummer EV-produktionen är planerad till andra halvan av 2023.

Även om han inte avslöjade planerade produktionssiffror, gjorde Aldred en intressant kommentar om GMC Hummer EV:s massiva batteripaket och hur det begränsar produktionen. På frågan om eventuella produktionsförseningar framöver och hur spånbrist kan vara en faktor, erbjöd Aldred ett ganska överraskande svar, enligt Motor1.

”Vad som mer är en begränsande faktor är mängden battericeller som är tillgängliga. Vi tittar mycket noga på vilka produktlinjer vi lägger dem i och som du kan föreställa dig är Hummer EV en ganska stor användare av battericeller när man jämför det till verkligen vilken annan elbil i GM-portföljen. Du kommer nästan till en punkt där en Hummer kan vara två av något annat inom GM EV-stallen av produkter.”

I grund och botten erkände Aldred att Hummer EV:s batteribehov är likvärdiga med två normala elfordon i GM:s växande elportfölj. I det nuvarande sammanhanget där branschen upplever problem med tillgängligheten av battericeller, straffar Hummer EV:s gigantiska batteripaket fordonet och kunderna som väntar på leverans.

GMC Hummer EV har ett 212 kWh-paket (användbart), en kapacitet som är över tre gånger så stor som Chevrolet Bolt EV:s batteri och dubbelt så stor som batteripaketen i Cadillac Lyriq och Chevrolet Blazer EV.

Med två Hummer EV-modeller nu i produktion är det inte klart hur GM kommer att klara av att tillfredsställa GMC:s battericellskrav, speciellt eftersom Sierra EV Denali också går in i produktion i år med ett 200 kWh batteripaket.

Se även  Zectron Folding E-Bike är en kompakt stadsbil med enastående räckvidd

GMC sa tidigare att de hade över 90 000 reservationer för både GMC Hummer EV SUV och Pickup, med Duncan Aldred som noterade att 50-60 procent av dessa är för pickupen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button