EV Charging

Hongqi E-HS9 klarade Bjørns 1 000 km utmaning på 11 timmar

Hongqi E-HS9, en lyxig helelektrisk treradig SUV från Kina, är en av de senaste modellerna som testats i Bjørn Nylands utmaning på 1 000 km, som är designad för att kontrollera långväga resor, relaterad till kombinationen av räckvidd, effektivitet och snabb laddning.

Bilen är ganska tung (2 780 kg med föraren) och inte för aerodynamiskt effektiv (motståndskoefficient på ca 0,345), enligt det senaste räckviddstestet, men dess energiförbrukning är jämförbar med många andra stora BEV-bilar med mycket bättre aerodynamik, vilket är ett stort positivt.

Enligt videon klarade Hongqi E-HS9 (version utrustad med ett 99 kWh-batteri och en fyrhjulsdriven drivlina med dubbla motorer), sträckan 1 000 km (över 621 miles), vid en medeltemperatur på 16° C, på 11 timmar och 5 minuter (efter viss tidsavdrag).

Det är en bättre tid än i fallet med treradiga BYD Tang (11 timmar och 25 minuter) och NIO ES8 (även 11 timmar och 25 minuter).

Men i fallet med Hongqi E-HS9 har resultatet uppnåtts med ett ökat antal laddningsstopp, vilket är den största nackdelen – speciellt för en modell som är tänkt som ett lyxfordon.

Under utmaningen laddades bilen totalt sju gånger på vägen (5-6 är ett typiskt antal stopp för utmaningen). Efter de första 196 km (122 miles) var det genomsnittliga avståndet mellan laddningsstopp 115 km (71 miles).

1 000 km-utmaningen är ett unikt test (optimerat för tid snarare än bekvämlighet), som utökar vår empiriska kunskap om elbilar och ger oss glimtar av vad som är fysiskt möjligt av en erfaren förare i ett land med tät DC-snabbladdningsinfrastruktur.

Snabbladdningsförmågan hos Hongqi E-HS9 är vanligtvis bra – den kan ladda med långt över 100 kW (över 130 kW topp) med en relativt platt laddningskurva, även om det då och då också råkar bli konstiga sänkningar när laddningen sjunker till 30-40 kW.

Se även  Tesla firar 10 000 superladdare i Europa

Bjørn Nyland rapporterar en genomsnittlig energiförbrukning på 329 Wh/km (529 Wh/mil).

Förutom bra komfort och ljudisolering erbjuder Hongqi E-HS9 ett bra ljudsystem, snabb acceleration (rak väg) och bra bromsar. Det är en mycket rymlig bil med bra material, bra strålkastare och ett överlag intressant priserbjudande.

På nackdelarna är designen inte för alla och det är inte en sportig bil, utan mer en vägyacht. Det finns olika småproblem och mjukvaran (infotainment, navigering, körassistans) anses inte vara för bra.

extern_bild

Testförhållanden (enligt Bjørn Nyland):

  • Start: 100 % laddningstillstånd (SOC)
  • Temperaturer: 12-20°C (16°C i genomsnitt)
  • Total tid: 11 timmar och 5 minuter
  • Medelhastighet (totalt): 90,2 km/h (56 mph)
  • Genomsnittlig energiförbrukning: 329 Wh/km (529 Wh/mil)
  • Antal stopp för laddning: 7
  • Genomsnittligt avstånd mellan laddningsstopp:
    Totalt: 125 km (78 miles)
    Exklusive det första segmentet: 115 km (71 miles)
  • Datum / Noteringar: 2022-09-03

Laddningen stannar:

  1. efter 196 km (122 miles)
  2. efter 245 km (152 miles)
  3. efter 376 km (234 miles)
  4. efter 525 km (326 miles)
  5. efter 675 km (420 miles)
  6. efter 839 km (521 miles)
  7. data N/A

Accelerations-, broms- och bullertest:

Strålkastare test:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button