Luxury cars

Hennessey Venom F5 Revolution Coupe kommer till en bana nära dig

Hennessey är inte färdig med att mjölka Venom. Texas performancebutik avslöjade Venom F5 Coupe i december 2020, Venom F5 Roadster i augusti förra året och startar 2023 med Venom F5 Revolution Coupe. I Hennesseys hierarki av hastigheter konstruerades originalbilen för att nå den högsta produktionsbilens topphastighet; Roadstern som följde var konstruerad för att ge den mest viscerala upplevelsen; denna F5-revolution gjordes för att bemästra banan. Upparbetad från den första F5 Coupe, F5 Revolution får samma grundläggande godsaker – kolbadkar, 6,6-liters dubbelturboladdad V8 med 1 817 hästkrafter och 1 193 pundfot i vridmoment, sjuväxlad automatiserad enkelkopplings sekventiell växellåda, kolkeramik bromsar. Hennessey säger att ”ingenjörsteamet fokuserade på att minska massan” så att den nyaste trimmen är den lättaste Venom-modellen och ”tippar vågen under 3 000 pund.” F5 Coupe väger dock redan mindre än 3 000 pund och företaget har inte angett någon ny vikt.

Det finns dock många verifierbara förändringar. En omformad främre splitter av kolfiber kombineras med dykplan i de främre hörnen. En takskop trycker in luft i mittmotorutrymmet för förbättrad kylning. Den stående, justerbara bakvingen av kolfiber med ändplattor påstås skjuta mer än 800 pund nedåtkraft på bakaxeln vid 186 miles per timme och mer än 1 400 pund nedåtkraft vid 249 mph. För dem som håller reda på höghastighetstestningen sa Hennessey att standardcoupén nådde 271,6 mph i mars på Johnny Bohmer Proving Ground. Den här kommer att vara en aning mindre alacritous på grund av bihangen, men få ägare kommer att nå ens 249 mph om de inte hamnar på en Spa-Francorchamps bandag.

Interna förändringar inkluderar en ny transmissionskalibrering, en mer aggressiv fjädring, justerbara dämpare och bredare smidda lättmetallfälgar som ger en större kontaktyta. Ett tillgängligt telemetripaket visar och registrerar kretsdata inklusive varvtider, delningar och G-kraft.

Se även  Ny överenskommelse kommer att innebära att Vinfast får solid-state-batterier till 2024

Kostnaden: 2,7 miljoner dollar, vilket är 600 000 dollar mer än coupén, 300 000 dollar mindre än Roadster. Vi får höra att det är begränsat till 24 enheter, men vår Spidey-känsla säger oss att Hennessey kallar detta Venom F5 Revolution Coupe pekar på en Venom F5 Revolution Roadster på väg denna väg i cirka 250 mph. Vem som helst i södra Florida nästa vecka kan se denna familjemedlem göra sin debut på Miami Motorcar Cavalcade Concours d’Elegance den 15 januari 2023.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button