GM säger till Chevy Bolt EV-ägaren att det ”inte är ansvarigt” för snabbladdning på icke-godkända offentliga stationer

Chevrolet återkallar varje 2017-2022 Bolt EV och 2022 Bolt EUV för att byta ut sina batterier på grund av ett problem som har resulterat i flera bränder. För en ägare kan den återkallelseprocessen orsaka ytterligare huvudvärk. Ägaren hävdar att hans 2021 Bolt EV inte längre stöder DC-snabbladdning efter att ha fått det nya paketet. Den här personen har tagit tillbaka den till återförsäljaren minst två gånger, och teknikerna hävdade att laddarna han använde faktiskt var problemet.
Ägaren gick sedan in på Chevy Bolt EV Owners Facebook-grupp i hopp om att hitta en lösning. Chevrolet svarade honom också på Facebook. Delvis sa biltillverkarens team för sociala medier:
”Efter att ha diskuterat situationen informerade återförsäljaren oss om att efter att ha diagnostiserat fordonet fastställde de att fordonet fungerar när man använder en GM-godkänd laddare både i ditt hem och hos en certifierad GM-återförsäljare. Var vänlig vet, eftersom denna situation bara inträffar när Försöker använda offentliga laddare är GM inte ansvarigt för laddningsproblem vid användning av icke-GM-godkända offentliga laddstationer.”
Detta var inte vad ägaren ville höra. Han påstod sig ha testat Bolt på tre märken av laddare från fem olika platser. Detta inkluderade laddstationer hos Electrify America och EV Go – ett företag som General Motors har ett samarbete med.
Innan batteriåterkallelsen rapporterade ägaren att han använde en DC-snabbladdare varje vecka i cirka två år. Det påstådda problemet började först efter reparationen.
För personer som inte är bekanta med dessa system använder inte en elbil sin inbyggda laddare när den använder DC. Likströmmen går direkt till batteriet. För nivå 1 eller 2 hemladdning skulle elektriciteten flöda genom tekniken ombord.
I diskussionstråden på Facebook-gruppen hävdar han också att återförsäljaren inte har några DC-snabbladdare för att testa hans rapporterade problem med Bolt. Data från Plugshare indikerar att det bara finns en nivå 1- eller 2-laddare där, inte en DC-snabbladdare. Tänkbart betyder detta att ett system kan vara funktionellt och det andra kan gå sönder.
För närvarande är det inte klart om tekniker där försökte ta fordonet till en DC-snabbladdningsplats för testning. InsideEVs har kontaktat återförsäljaren med dessa frågor.
Vi har också kontaktat ägaren men har ännu inte hört av sig.
”Vi undersöker detta och kommer att meddela dig vad vi upptäcker,” svarade en talesman för Chevrolet Motor1.com.

19 Foton