GM och Lithium Americas slår 650 miljoner dollar investeringsavtal

General Motors har planerat en anstormning av elbilar i flera år nu, och många förväntas vara överkomliga jämfört med konkurrenternas modeller. Nu har de tre stora biltillverkaren säkrat en massiv ny affär för att arbeta tillsammans med Lithium Americas för att utveckla Thacker Pass-gruvan i Nevada, som är känd för att vara den största litiumkällan i USA och den tredje största på planeten.
När biltillverkare som General Motors går framåt med målet att köra om Tesla genom sin övergång till elbilar, kommer batterimaterial att bli alltmer knapphändig. Det är inte så att materialen är begränsade, men utvecklingen av gruvor, tillsammans med förädling av material kommer nästan säkert att begränsa antalet elbilar som olika tillverkare kan producera, och även hålla efterfrågan uppe och priserna höga.
GM har gått med på en aktieinvestering på 650 miljoner dollar kopplat till ett leveransavtal med Lithium Americas. Det markerar den största investeringen i historien av en biltillverkare specifikt för batteriråvaror och gör GM Lithium till Amerikas största investerare. Inte bara kommer affären att säkerställa att den amerikanska biltillverkaren har en fungerande tillgång på litium för sin stora portfölj av elbilar, utan också att dessa fordon sannolikt kommer att kunna dra nytta av den fullständiga, förnyade amerikanska federala elbilsskatteavdraget på 7 500 dollar eftersom materialet kommer att bryts i USA.

Lithium Americas och GM kommer att arbeta tillsammans för att utveckla Thacker Pass-gruvan för att hämta litiumkarbonat, som GM kommer att använda för sina egna Ultium-battericeller. Litiumet som utvinns från den färdiga platsen förväntas räcka till 1 miljon elbilar per år framöver. GM:s vd Mary Barra meddelade:
”GM har säkrat allt batterimaterial vi behöver för att bygga mer än 1 miljon elbilar årligen i Nordamerika 2025 och vår framtida produktion kommer i allt högre grad att hämtas från inhemska resurser som platsen i Nevada vi utvecklar med Lithium Americas.”
Barra fortsatte med att förklara att inköp av batterimaterial från nordamerikanska leverantörer kommer att hjälpa till att hålla GM:s leveranskedja säkrare. Dessutom kommer det att hjälpa till med kostnader, skapa lokala jobb och följa den amerikanska regeringens nya EV-skatteavdragsregler relaterade till inköp av batterimaterial.
GM har tillkännagett i flera år att de har en hel rad nya elbilar på väg ut på marknaden, och det siktar fortfarande på att toppa Tesla som världens mest framgångsrika elbilstillverkare till 2025. Företaget har dock inte haft mycket att visa med sina planer än. Den har tillverkat Chevrolet Bolt EV i flera år och lade nyligen till Bolt EUV, som kör på samma plattform. Andra nya tillägg inkluderar den dyra GMC Hummer EV pickupen och Cadillac Lyriq lyxig elektrisk crossover.
Biltillverkaren satsar på att kunna erbjuda ett antal prisvärda elbilar i framtiden, inklusive elektriska versioner av Equinox och Blazer. Målet är att kunna erbjuda helelektriska tillval för alla typer av fordonsköpare med varierande behov och inkomster.
Produktionen förväntas inte börja vid Thacker Pass-gruvan förrän H2 2026, då GM kommer att garanteras exklusiv tillgång till all fas 1-produktion. Biltillverkaren kommer också att få det första erbjudandet att låsa in fas 2-produktion. Lithium Americas säger att projektet kommer att skapa 1 000 byggjobb och 500 tjänster relaterade till verksamheten.