News

GM funderar på cylindriska celler för framtida elbilar

I ett potentiellt betydande skifte för biltillverkaren i Detroit överväger General Motors cylindriska battericeller för framtida elbilar, enligt TheElec, en batterifokuserad sydkoreansk handelspublikation.

GM har gynnat påsceller skapade med den sydkoreanska leverantören LG Energy Solution, men skulle kunna byta till de cylindriska cellerna i 4680-format som används av Tesla, rapporterade publikationen och tillade att detta har orsakat samtal med LG Energy Solution om byggandet av en fjärde batterianläggning för Ultium Cells joint venture mellan de två företagen kommer att stanna.

2024 GMC Sierra EV Denali Edition 1

2024 GMC Sierra EV Denali Edition 1

Hittills har Ultium Cells, som stöds av ett lån på 2,5 miljarder dollar från energidepartementet, tillkännagett joint venture-batterifabriker i Ohio, Tennessee och Michigan – allt fokuserat på att bygga de stora cellerna av påstyp som GM har sagt kommer att stödja allt från mindre familjefordon som Equinox EV till GMC Hummer EV och BrightDrop lastbilar.

Den fjärde anläggningen, som GM tidigare sagt var på väg, saknas påtagligt i dessa tillkännagivanden.

Det är oklart om GM kanske letar efter de cylindriska batterierna för sin kommande prisvärda Ultium-plattform som utvecklas med Honda, eller om detta är för den huvudsakliga Ultium-plattformen, som man misstänker.

BrightDrop EV410

BrightDrop EV410

GM har sagt att ett av sätten att nå skalfördelar och vara all-in på elbilar är genom att fokusera på samma batteriformat i praktiskt taget alla elbilsprodukter utom de minsta bilarna, så det är oklart hur en övergång till cylindriska celler skulle påverka denna strategi.

Andra biltillverkare, som Stellantis och Volvo, har också antytt planer på att använda cylindriska celler, noterade TheElec. I augusti och september bekräftade BMW en övergång till cylindriska batterier i kommande elbilar, efter flera månader av branschrapporter och rykten.

Se även  Hyundai Home energiekosystem lanseras i 16 delstater

Det cylindriska formatet råkar också vara det som används av tre amerikanska serieledande varumärken: Tesla, Rivian och Lucid. Etablerade biltillverkare har ändå undvikit cylindriska batterier, även om det äntligen ser ut att förändras.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button