GM, Ford måste övertyga investerare om att de kan tjäna pengar när priserna faller

DETROIT — General Motors och Ford förväntas rapportera starka vinster för 2022 nästa vecka, drivna av prisvärda pickupbilar och sportfordon.
Nu måste rivalerna från Detroit övertyga investerare om att förra årets vinstformel kan fortsätta att fungera när kostnaderna för elbilsbatterier stiger, höga räntor minskar konsumenternas köpkraft och Tesla sänker priserna.
Det finns redan tecken på att biltillverkarna i Detroit minskar utgifterna för att kompensera konkurrenstrycket och det ekonomiska trycket. GM har för närvarande lagt ner planerna på att bygga en fjärde EV-batterifabrik i Nordamerika.
Ford för samtal med tyska fackföreningar för att minska tusentals jobb i sin europeiska verksamhet och eventuellt sälja en tysk fordonsmonteringsfabrik. I oktober slutade det finansiera autonoma fordonsanslutna Argo AI.
GM och Ford är båda beroende av försäljningen av pickuper och stadsjeepar i USA för huvuddelen av sina globala vinster. I år planerar båda biltillverkarna att öka försäljningen av mycket mindre lönsamma elfordon i Nordamerika och andra marknader.
Risken för Detroit-biltillverkarnas lönsamhet skulle vara en utmaning i den bästa tiden. Men nu måste GM och Ford ta hänsyn till prognoser för en avmattning, eller till och med en lågkonjunktur, i den amerikanska ekonomin.
Råmaterialkostnaderna för elbilsbatterier stiger, men Tesla, marknadsledare för elbilar i USA, sänker priserna på sina bästsäljande modell 3 och modell Y med så mycket som 20 %.
Model Y SUV konkurrerar med Fords Mustang Mach-E, GM:s Cadillac Lyriq EV, och med förbränningsSUV:ar som biltillverkarna i Detroit säljer.
Morgan Stanley uppskattade att ökade priser tillförde i genomsnitt 3 miljarder USD per år till Fords resultat före skatt och motsvarade mer än 200 % av förbättringen av företagets vinst före skatt för 2022.
GM, den nummer 1 amerikanska biltillverkaren efter försäljning 2022, sa att högre priser lade till 2,1 miljarder dollar till vinsten före skatt under tredje kvartalet jämfört med samma kvartal 2021 – motsvarande nästan hälften av vinsten före skatt för perioden totalt sett.
Företaget har berättat för investerare att det kommer att spendera 35 miljarder dollar på elektriska och automatiserade fordon mellan 2020 och 2025. Ford har satt upp sina planerade elbilsinvesteringar till 50 miljarder dollar fram till 2026.
”Om vi går in i en nedgång,” sa Morgan Stanley-analytikern Adam Jonas, ”vilka steg kan de ta för att fortsätta investera och förbli starka?”
: