Technology

General Motors kan också använda cylindriska battericeller

General Motors, som för närvarande skalar upp sina elektrifieringsinsatser med sin nya Ultium-plattform, kan komma att göra ett stort steg relaterat till batterier.

Enligt The Electyder inofficiella källor på att företaget överväger användningen av cylindriska litiumjonbattericeller (över påsetyp) i sina framtida elektriska modeller.

Om det är sant, skulle det vara en stor förändring för ett företag som har använt påscellformatet i mer än ett decennium (sedan den ursprungliga Chevrolet Volt 2010).

Rapporten säger att denna idé också är en potentiell orsak till varför Ultium Cells fjärde battericellsfabrik (joint venture med LG Energy Solution) inte har fått grönt ljus ännu.

The Elecs källor indikerar att om GM bestämmer sig för att använda cylindriska battericeller, är det mycket troligt att det kommer att vara samma formfaktor som i fallet med Tesla – 4680 (en standarddiameter på 46 mm och en höjd på 80 mm).

Tesla battericeller (från vänster): 1865, 2170 och 4680

Tesla battericeller (från vänster): 1865, 2170 och 4680

Panasonic-batterier: från vänster cylindriska battericeller av typen 1865, 2170 och 4680.

Panasonic-batterier: från vänster cylindriska battericeller av typen 1865, 2170 och 4680.

Från och med idag är allt ovanstående spekulationer, men vi såg redan att de cylindriska litiumjonbatterierna vinner dragkraft. Som vi förstår anses de nya stora cylindriska cellerna med hög kapacitet (flera gånger större än 1865- och 2170-typen) vara den nya optimala lösningen för helelektriska bilar.

Det mest anmärkningsvärda draget gjordes av BMW Group, som tillkännagav användningen av cylindriska battericeller (istället för prismatisk typ) i sina sjätte generationens batterisystem. Det kommer att finnas två typer av celler med en standarddiameter på 46 mm och två olika höjder: 95 och 120 mm.

Se även  CATL vänder sig till Mexiko för batterifabriker för att leverera Tesla och Ford

Flera oberoende batteritillverkare har redan anmält sig för produktion av sådana typer av batterier – inklusive Panasonic, LG Energy Solution, Samsung SDI, CATL och Envision AESC. De tre sista bekräftades som BMW-leverantörer).

Samtidigt producerar Tesla sina cylindriska battericeller av 4680-typ internt (i Kalifornien, med en plan att producera även i Texas och i Nevada). Företaget är också intresserad av att köpa sådana batterier från externa leverantörer som Panasonic och potentiellt andra.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button