Gamla Dodge-pickuper får lite kärlek från New Era Performance

Rikliga summor pengar fortsätter att blåsa överhettad luft till nischade fordonsmarknader — någon som sett värderingskurvan för AMC Javelin AMX på sistone? Det har varit två stora genomslagseffekter. Den första är entusiaster som vänder sig till modeller som inte har så mycket kärlek som hobbybilar. Den andra är nyheten om fler restomodders som visar fantastiska exempel på fordon som inte har haft sin dag ännu. Pickupbilar är i rampljuset på senare tid, vintage Fords och Chevys får det mesta av kärleken. Drivenheten riktade sin uppmärksamhet mot New Era Performance i Pennsylvania, en butik dedikerad till tredje generationens Dodges. Det verkar som att ägaren Charlie Pitcher gick igenom självlärd restomodskola genom att tillverka en handgjord komponent i taget med ett företag som heter Metal by Charlie. När alla hans talanger möts kan resultatet bli ungefär som den krickfärgade lastbilen ovan, en samling dieseldriven specialtillverkning på 100 000 dollar.
Dodge höll fast vid sina tredje generationens pickuper oväntat lång tid, från 1972 till 1993. Lastbilen ovan är en tidig tredje generationens Dodge pickupkaross som en gång avskalad tillbaka till ett kal metallskal ovanpå ett mycket starkare 1992 Dodge Ram-chassi. 1978 sysslade Dodge med Mitsubishis dieselmotorer under bara två produktionsår, och återvände till oljebrännare 1989 med motorerna i Cummins B-serien. New Era håller sig till Cummins, med allt från en fräsch och lätt modifierad fyrcylindrig till en Banks Big Hoss med en gigantisk Garrett-turbo. Framaxeln åker på en coilover-upphängning, den bakre på långa bladfjädrar. Interiören är helt omgjord, ända ner till nya dörrkort och anpassade högtalargaller. Pitcher berättade Drivenheten”Många av de saker vi bygger är väldigt överbyggda. Det viktigaste vi fokuserar på är drivlinan och fjädring, så allt är byggt för att vara hållbart och lätt att arbeta med – enkelt, pålitligt, sånt.”
Inte varje ny lastbil kostar $100 000; den anpassade delkatalogen går så lågt som $29 för en insugsfläns av rostfritt stål eller $35 för dörrhandtagsstödplattor, en svag punkt på tredje generationen. Företaget satte en 1993 Dodge Power Ram 350 Cummins Dually på Bring a Trailer i slutet av förra året, lastbilen fick en frame-off uppdatering och en sexväxlad manuell växellåda byte bland specialarbetet. Den vinnande budgivaren betalade $42 350. Pitcher sa, ”Om inte [customers] specificera en fullständig ombyggnad, vanligtvis hittar vi en bra kör, låg körsträcka [truck] och ge det en uppfräschning.” För de som är redo att bolla ut, tar kompletta anpassade jobb 12-18 månaders byggtid utöver dessa sex siffror.
: