EV Charging

Full amerikansk EV skattekredit vägledning försenad till mars

Det amerikanska finansdepartementet har skjutit upp frigivningen av fullständig vägledning om kvalifikationer för den reviderade federala EV-skatteavdraget till mars.

IRA ökade på nytt den federala EV-skatteavdraget på 7 500 USD och eliminerade det tidigare taket på 200 000 enheter som en handfull biltillverkare redan hade nått den 1 januari, men det satte också bestämmelser om batterimineraler och komponenter för fordon för att kvalificera sig för hela belopp.

Information ”om den förväntade riktningen för de kritiska mineral- och batterikomponentkraven som fordon måste uppfylla” för att kvalificera sig för krediten enligt reviderade standarder antagna med Inflation Reduction Act (IRA) kommer att komma före slutet av året, sa finansdepartementet detta. vecka i ett pressmeddelande, men fullständiga detaljer kommer inte förrän nästa år.

Volkswagen ID.4 byggd i Chattanooga

Volkswagen ID.4 byggd i Chattanooga

Treasury Department planerar nu att släppa föreslagna regler för kritiska mineral- och batterikomponenter i mars, med kraven som träder i kraft efter att reglerna har utfärdats, enligt IRA-stadgan.

Detta kommer efter att IRS (som är en del av finansdepartementet) sa att reglerna skulle bli snabbare, och det satte nyligen scenen för en djupare nivå av obligatorisk rapportering från biltillverkare och säljare.

Även fordon som inte kvalificerar sig för hela 7 500 USD kan kvalificera sig för en kredit på 3 750 USD om både slutmontering och montering av 50 % av komponenterna sker i Nordamerika. En ytterligare mängd, som säkerligen är knuten till den vägledningen, skulle kräva att 40 % av kritiska batterimineraler bearbetas i USA eller hos en amerikansk frihandelspartner, eller om batteriåtervinning sker i Nordamerika, enligt EPA:s Alternativa Fuels Datacenter.

Det verkar tyda på att ett antal amerikanskt tillverkade, amerikanskt batteridrivna fordon kvalificerar sig för en kredit på $3 750 från den 1 januari och framåt. Eftersom General Motors, som redan hade nått kredittaket enligt den gamla regeln, kommer att häva det, är Chevrolet Bolt EV och EUV bland de modeller som kommer att börja dra nytta av den nya regeln.

Under slutet av året kan du köpa en EV eller PHEV och kvalificera dig för skatteavdraget – om det är amerikanskt tillverkat. Finansdepartementet kommer att tillkännage en tidslinje för implementering av de nya skattekreditreglerna efter att de föreslagna reglerna släpps i mars.

Oavsett vad det exakta resultatet blir, förväntas de nya kraven drastiskt minska antalet kvalificerade fordon under den närmaste framtiden. Och det betyder att elbilsköpare kommer att möta en förvirrande slutresultat tills dess – särskilt som vissa biltillverkare kan öka de förväntade rabatterna.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button