EV Charging

Från 699 USD i månaden kan du prenumerera på en Hyundai EV

Hyundai tar tillbaka sitt EV-prenumerationsprogram, som syftar till att ge ”flexibel tillgång till elfordon.”

För ett inlåst månadspris är det inpackning i fordonet plus försäkring, vägassistans och underhåll.

Prissättningen beror på modell och körsträcka, och det börjar på $699 per månad för Kona Electric och $899 per månad för Ioniq 5, med 1 000 månatliga mil tillåtna och tilläggsavgifter för överdrift tydligt. Den enda extra kostnaden är en anskaffningsavgift på 300 USD. Hyundai noterar att abonnenten kan avbryta när som helst, utan något långsiktigt åtagande.

Lösningen är väldigt vettig för dem som kanske vill prova en elbil i några månader – särskilt de som har ett distansuppdrag, behöver pendla till ett annat jobb eller inte kan bestämma sig för nästa hyresavtal. Hyundai noterar att det kostar ungefär hälften av beloppet för en daglig hyrbil—med månadshyra också på listan över alternativ hos vissa Hyundai-återförsäljare.

2023 Hyundai Ioniq 5

2023 Hyundai Ioniq 5

Detaljerna har legat på länge. Hyundai noterade först Ioniq 5 i centrum för denna nya prenumerationsplan i maj 2021. Sedan står det att så kallade ”mobilitetspionjärer”, som var vana vid att använda prenumerationstjänster i många andra aspekter av sina liv, skulle vilja prova Ioniq 5 på detta sätt. Kanske har den starka efterfrågan och det relativt bristande utbudet av Ioniq 5 varit begränsande faktorer som försenat lanseringen.

Hyundais moderbolag har också undersökt idén om batterileasing för att sänka priserna på elbilar och samordna återanvändning, men denna idé verkar inte användas i Evolve+.

Evolve+ är inte första gången Hyundai provar EV-abonnemang. I södra Kalifornien rullade den ut den tidigare prenumerationen, kallad Unlimited+, på 2017 års Ioniq Electric. För en månadsavgift – sedan modellerad efter smarta telefonplaner i toppklass – rullade den in Blue Link fjärrfordonstjänster, underhåll och obegränsade offentliga laddningsprivilegier, tillsammans med återbetalning för skatt, äganderätt och registreringsavgifter.

Se även  Toyota pausar framtida elbilar, funderar på en starkare övergång till dem

Laddningsförmånerna för Unlimited+ togs bort 2018, och Hyundai gjorde klart att bilarna inte kunde användas för åktur, som för Uber och Lyft; kort därefter drog Hyundai ur kontakten helt på den formen av den.

Hyundai Evolve+ EV-abonnemang

Hyundai Evolve+ EV-abonnemang

Några andra faktorer gör detta program annorlunda. Den här gången hävdar Hyundai att det har arbetat med detta med sina återförsäljare, med själva programmet återförsäljarstyrt. På grund av det kommer shoppingverktyg att kunna erbjuda en rad alternativ, inklusive köp, leasing, uthyrning och Evolve+, alla nöjda hos återförsäljaren.

Exakta fordon för Evolve+ kan väljas via en Evolve+ smartphone-app som är tillgänglig på Google Play och Apple Store. Villkoren kan enkelt förnyas från appen, och en enkel kreditkortsbetalning säkrar fordonet, med en hämtningstid vald hos återförsäljaren.

Evolve+ kommer att starta i sju städer i sex delstater (ännu inte namngivna), säger Hyundai, med planer på att utöka tjänsten till fler marknader.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button