Framtida elbilar kommer att förenklas radikalt, använd mindre batterier

Fords vd Jim Farley har redan höjt produktionen av F-150 Lightning till 150 000 per år, och han pressar produktionen av dess Mustang Mach-E mot 200 000 per år, vilket i praktiken ser hur den omarbetas längs vägen.
Samtidigt har den här rampen varit en del av ett tungt lyft hos Ford – bokstavligen lufttransporter av delar ibland – som kostar företaget. I en kvartalsrapport och motsvarande finansiell samtal med analytiker i torsdags, noterade företaget och dess högsta chefer med ovanlig trubbighet att Ford underpresterar i ett enkelt mått: att genom kostnaden för sålda varor i procent av intäkterna, kontra konkurrenterna, borde det bli bättre.
Kalla den medvetenheten en investering i framtiden – en framtid där Ford ser till att dess bilar, och särskilt dess elbilar, är mycket enklare och lättare att skala upp samtidigt som de är redo att konkurrera i ett potentiellt priskrig för elbilar.
”Nu är vi djupt inne i utvecklingen av våra andra generationens elbilar, inklusive vår nästa generations elektriska fullstora pickup – vilket förresten är fantastiskt,” sa Farley och hänvisade till lastbilen som VD:n tidigare har sagt kommer att tillverkas i ”otroligt hög volym” på den kommande BlueOval City-fabriken i Tennessee.

Ford EV-plattformar för mitten av decenniet, presenterade av Hau Thai-Tang

Ford EV-plattformar för mitten av decenniet, presenterade av Hau Thai-Tang
”Dessa elbilar kommer att vara helt mjukvaruuppdateringsbara; det betyder en helt ny elektrisk arkitektur,” förtydligade Farley och noterade att mjukvaruarkitekturen inte ska förväxlas med de omfattande fordonsplattformar som också utvecklas. ”Och de kommer att förenklas radikalt: föreställ dig tre kroppsstilar, var och en med volympotential på upp till en miljon enheter, och bara en handfull beställningsbara kombinationer.”
Farley sa att det kommer att innebära bättre kvalitet och lägre tillverkningskostnader, bland många fördelar.
Inget köpslående, ny programvara och smidigare tillverkning
Samtidigt kastar företaget sig in i nya sätt att göra affärer på, på flera sätt. Dess no-prutade Model E-återförsäljarprogram startar i januari 2024, och det har antagits av nästan två tredjedelar av återförsäljarna.
”Nästa januari kommer vi att sälja elbilar i stora volymer med praktiskt taget inget lager, en enkel e-handelsplattform för våra kunder, ett icke-förhandlat pris som fastställts av den lokala återförsäljaren och fjärrupphämtning och leverans för alla kundupplevelser,” Farley sa.
Farley fortsätter att presentera mjukvara och kundupplevelser som några nyckelfaktorer för Ford. Han sa att med en ny plan och ”verklig strategisk tydlighet” är Ford redo att utföra och leverera på produkt- och finansiella aspekter.

2022 Ford F-150 Lightning
Förbättringar kommer att behöva komma i företagets industriella plattform, både för att förbättra dess tillverkningssystem på en daglig basis och för att minska komplexiteten inom ingenjörskonst när produkterna utvecklas.
Färre val, körs på mindre batteripaket
”På kategorisidan vill vi inte ha för många hattar, eftersom det kostar mycket att konstruera,” sa Farley och syftade på den övre delen av fordonet som är designad för att passa över en plattform. ”Vi vill ha ett minimum av valmöjligheter för kunderna.”
”Men vi vill designa det minsta möjliga batteriet för konkurrenskraftig storlek,” sa Farley, som också noterade behovet av ”radikal förenkling” – med mycket färre fästen och fästen, till exempel.
Och som VD:n har antytt tidigare, ser han Kina som ett allvarligt hot mot elbilsverksamheten, såväl som ett ”stort priskrig” om elbilar.
”På Ford måste vi förvänta oss negativ prissättning; och det betyder att mjukvara och andra sådana saker blir ännu mer kritiska, tillade Farley.

Ford E-Transit med surfplatta och programvara för Ford Pro-flottan
Företagets kommande fullt uppdateringsbara elektriska arkitektur kommer att göra skillnaden och lägga till intäktspotential, betonade Farley och pekade på säkerhet och säkerhet som ett område som kommer att möjliggöra – med videoinnehåll, aspekter av tonårskörning och kompletterande roller för hemsäkerhet.
”Vad vi har lärt oss på Pro är att vi kan tjäna riktiga pengar på mjukvara,” sa han.