Fords vd retar högpresterande F-150 Lightning-koncept

Fords vd Jim Farley retade på onsdagen en högpresterande konceptversion av den elektriska pickupen F-150 Lightning.
Farley twittrade ett foto av sig själv med Red Bull Racing F1-testföraren Daniel Ricciardo som drar tillbaka locket på lastbilen och visar tydligt en Lightning-strålkastare och vad som ser ut som en utsvängd, Raptor-liknande framskärm.

Fords vd Jim Farley retar högpresterande F-150 Lightning-koncept på Twitter
Detta är den andra tease av Lightning-konceptet på lika många veckor. Den 3 februari, samtidigt som Ford tillkännagav sin återkomst till F1-racing med Red Bull 2026, släppte Ford en grafik som visar hur man tror att racing leder till vinnande produkter. En av bilderna var konturerna av en elektrisk pickup-demonstrator som ännu inte har avslöjats. Ford kopplade inte Lightning-namnet till det, men den här senaste teasern bekräftar i huvudsak att konceptet kommer att vara Lightning-baserat.
Ford har redan visat en handfull högpresterande EV-demonstratorer, inklusive en Mustang Mach-E med sju elmotorer som producerar en kombinerad 1 400 hk, en elektrisk Ford Supervan med 1 972 hk och till och med en 1978 F100 restomod för att visa upp Eluminator-ellådan motor.

Fords strategiska globala motorsportprogram
Produktionen F-150 Lightning med det stora 131-kwh batteripaketet med utökat räckvidd producerar 563 hk och 775 lb-ft vridmoment. Ford sa ursprungligen att drivlinan skulle driva den elektriska lastbilen från 0-60 mph i mitten av fyra-sekundersintervallet. Produktionslastbilen är snabbare än den ursprungligen annonserade, med dess 0-60 mph tid som kommer in på mindre än 4,0 sekunder. Den är snabbare än en vanlig F-150 Raptor, och förmodligen snabbare än den kompressormatade V-8 F-150 Raptor R också.
Det är oklart när prestandademonstratorn F-150 Lightning kommer att avslöjas, hur Ford planerar att visa upp den eller om en produktionsversion är på gång. Det elektriska Supervan-konceptet har genomgått höghastighetstestning på Nürburgring. Även om en elektrisk pickup med prestanda inte skulle vara lönsam för ’Ringen, kan en produktionsversion vara en rak thriller i linje med den ursprungliga gasdrivna F-150 Lightning.
Men om en produktionsversion finns i planerna, skulle den troligen inte komma förrän nästa generation av Lightning, som kommer att ha en dedikerad EV-plattform och är planerad till en release 2025.