News

Ford patenterar magnetisk laddningskontakt: MagSafe för elbilar?

Ford har lämnat in en patentansökan för en ny typ av laddningskontakt för elbilar baserad på en magnetisk koppling.

I ansökan, som lämnades in till United States Patent and Trademark Office (USPTO) 1 november 2022, beskriver Ford hur man använder magnetisk attraktion för att säkra en laddningskontakt med en laddningsport inbäddad i ett fordons stötfångare.

Det låter lite som MagSafe-kontakten du kan använda för att ladda din Apple-produkt, men mycket större.

Ford tänker sig att denna magnetiska laddningskontakt används med både elbilar och laddhybrider, och med AC- och DC-laddningsstationer. Det indikerade också att den magnetiska kontakten kunde installeras på fordon tillsammans med konventionella laddningsportar.

Ford magnetisk EV laddare patentbild

Ford magnetisk EV laddare patentbild

I brist på en kabel kräver denna installation manövrering av ett fordon för att passa in i laddstationen. För att göra detta mindre utmanande sa Ford i ansökan att den skulle designa i någon grad av artikulation för att tillåta en koppling så länge föraren är relativt nära målet.

Ford anser att detta är en form av ledande laddning, med en fysisk anslutning för att överföra elektricitet, i motsats till den induktiva laddningen som exemplifieras av trådlösa laddningssystem. Precis som med MagSafe kommer det magnetiska systemet att hjälpa till att rikta in kontakter.

Att bli av med den fysiska anslutningen är också attraktivt. Den senaste induktiva laddningsroboten Ram Charger klarar sig utan den, trycker upp mot en laddningsplatta när den väl är inriktad under fordonet men förlitar sig på ett magnetfält däremellan. General Motors EV1 använde också en unik Magne-Charge induktionsladdare.

Ford har inte bekräftat planerna på att använda denna nya laddningskontakt i framtida produktionsfordon. Bland de potentiella problemen är den kosmetiska (och parkeringssårbarheten) utmaningen att integrera laddporten med ett fordons stötfångare.

Önskan att eliminera krånglet med att hantera laddkablar har lett till några intressanta idéer, som den ormliknande robotladdaren Tesla visade 2015 och tyst hyllade. Biltillverkaren verkar nu vara mer fokuserad på att få andra biltillverkare att använda sin NACS-kontakt, kanske som en del av ett försök att vinna federala pengar reserverade för ett nationellt laddningsnätverk. Aptera har bekräftat planerna på att använda Tesla-kontakten, men biltillverkarens pitch verkar inte ha genererat mycket intresse från andra företag.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button