Ford patenterade en magnetladdare för elbilar

Ford har lämnat in en patentansökan för en magnetisk EV-laddare som låter förare ladda utan att behöva gå ur sina bilar.
Ansökan, som lämnades in till United States Patent and Trademark Office (USPTO) 1 november 2022, visar hur laddning av elbilar kan vara mer automatiserad, vilket eliminerar behovet av att fysiskt koppla in en kabel, vilket sparar tid och ansträngning.

Ford magnetisk EV-laddare patentbild
Förutom en konventionell laddport, föreslår Ford att elbilar (och laddhybrider) monteras med en andra port placerad i stötfångaren. För att ladda, manövreras fordonet för att rikta in denna port med en laddare, som båda skulle ha magneter för att säkra anslutningen.
Detta skulle vara en form av ledande laddning, med en fysisk koppling mellan fordon och laddning, snarare än induktiv trådlös laddning, där elektricitet överförs genom ett luftgap, noterade Ford i ansökan och tillade att denna hårdvara skulle kunna konfigureras för AC eller DC laddning.

Ford magnetisk EV-laddare patentbild
För att hjälpa till att rikta in fordonet med laddaren kräver applikationen också en viss grad av artikulation för att möjliggöra en anslutning ”så länge föraren är någorlunda nära” laddaren. Med tanke på laddportens stötfångarmonterade läge låter detta lite som att backa för att koppla på en släpvagn, något Ford redan har försökt ta bort gissningarna med sina Pro Trailer Backup Assist och Pro Trailer Hitch Assist-system.
Som med all nybilsteknik bekräftar inte utseendet på en patentansökan produktionsavsikten. Ford är dock inte den första biltillverkaren som försöker eliminera laddningskablar. Ram presenterade en induktiv laddningsrobot vid sidan av sitt koncept för elektriska lastbilar Revolution BEV, medan Tesla visade en något oroande robotladdarprototyp 2015. General Motors har inte avslöjat något jämförbart, men har försökt patentera dubbla laddningsportar för ökad energiflexibilitet.